Markedet vokser

18.09.2013

Rekordsesong for norsk økologisk landbruk, men dyrking av ny jord har stagnert. Det er rom for vekst i markedet melder Statens landbruksforvaltning (SLF).

Salget av økologiske varer i dagligvarehandelen har steget med 14,5 prosent siden nyttår, melder SLF i en ny rapport. Veksten er spredt ut over mesteparten av det økologiske matvareutvalget, men grønnsaker, spesielt gulrot, er den store vinneren.

Økobonde Jens Edvard Kase sier til NRK at han tror dette skyldes at forbrukeren har fått øynene opp for smaken av økologiske råvarer:

– Jeg tror gulrot er en av de største grønnsakene her i Norge, og at kundene har opplevd en merverdi i smak på økologisk gulrot.

Rapporten fra SLF viser at etterspørselen av økologiske produkter stadig øker, mens andelen dyrket mark har stagnert. Mye av den økte etterspørselen må derfor dekkes opp med importerte råvarer.  Da det er vanskelig å finne råvarer av høy nok kvalitet på det internasjonale markedet melder SLF at det er rom for å øke den norske produksjonen.

Kommentarer:

Samarbeidspartnere

Annonsører