- Bare prisen hindrer at folk kjøper økologisk

09.05.2016
COOP Danmark har gjennomført to testuker med storskala satsning på økologisk mat i Danmark. Resultatene er svært positive for alle som ønsker mer og billigere økologisk mat i butikkene. - Reelt er prisdifferencen det eneste, der hindrer, at forbrugerne udelukkende køber økologisk, skriver Foodculture i sin artikkel publisert 26. april.

Kundene som var innom en av COOPs butikkjeder i uke 14 og 15, fikk en helt spesiell mulighet til å handle økologisk. I denne perioden reduserte COOP Danmark prisene, økte utvalget og bedret hylleplassering for økologiske produkter i 1.200 butikker over hele landet. COOP har som mål å doble sin omsetning av økologisk mat fra 2014 fram til 2020, og testen ga klart svar.

Ikke bare storbyfenomen
Økologisk Landsforening skriver i sin omtale av saken at 100 butikker nådde målet om fordobling, og av disse lå alle med unntak av èn, i mindre byer og tettsteder. Totalt ble det en økning på 47%. Thomas Roland, leder for samfunnsansvar i COOP, sier i en kommentar til resultatene at interessen for økologi er mye bredere fundert og når mye lengere ut enn til storbyene. Å satse mer på vekst i disse områdene blir viktig framover. Økologisk mat har en andel på 8% i Danmark, men i Irma-butikken i Torvegade i København er den nesten 40%. Det viser at potensialet for stor vekst absolutt er der.

Mer spennende og bearbeidere produkter
Bruno Christensen, som har lang erfaring som rådgiver innen dagligvarehandelen peker på produktutvikling og potensialet for mer bearbeidede økologiske produkter. - Forbrukere overalt i det ganske land vil si ja til å leve et sunt liv, og derfor vil de også gjerne kjøpe sunne produkter. Når vi snakker om økologi er der ubetinget et storbyfenomen – det vil si, at jo lenger vekk forbrukeren er fra landbruket, jo mere opptatt er vedkommende av økologi – men økologi har absolutt et potensiale i hele landet, bare man gjør noe med produktene, så de ikke ser så kjedelige ut og tilbyder dem i en smart emballasje, sier han i en artikkel fra Fødevarewatch.

Thomas Roland er enig i dette. Han peker også på potensialet for mer bearbeide produkter, og viser blant annet til den store veksten de har hatt på økologisk brød og ost. Testen viste også største økningen i varegrupper som kjeks, småkaker, pålegg, juice og fryste varer.

Pris den avgjørende faktoren
Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia har jobbet med detaljhandel og forbrukeratferd i mer enn 15 år, og skriver for tiden på en bok om unge dansker økologivaner. I artikkelen peker hun på pris som den avgjørende faktoren. Hun mener også at det er et potensial for vekst, men ser den største utfordringen i folks inntekt. - Grunnen til at økologi har vært så populært i de store byene, skyldes i stor grad at det bor mange med høy inntekt her. Hun sier videre at det er storbyene som former folks holdninger til livsstil og mat, og det er de som har råd til å bruke ekstra penger på økologisk mat.

På spørsmålet om prisdifferansen er det eneste, som hindrer forbrukere i å gjøre hele innkjøpskurven økologisk, svarer Roland ganske enkelt: "Ja, det vil jeg mene." Her hjemme kan økologiske produkter koste 50% eller mer enn de konvensjonelle. Forskjellen for de største økoproduktene som melk, gulrøtter og egg er noe lavere, men det  ligger helt sikkert mye vekst i å krympe gapet for flere produkter.



Tekst: Jens Petter Homleid
Foto: coopokologi.dk

Annonsører

Samarbeidspartnere