- Et felles økoløft for Norge

16.01.2013
Denne uken gikk startskuddet for norgeshistoriens største felles økomat-kampanje. Den skal fremheve fordelene ved å velge økologisk. Budskapet er krystallklart: Velg bort kunstige tilsetningsstoffer!

- Det er lett å gå seg vill i merkejungelen, men velg Ø-merket så gjør du helsen, miljøet, og dyrene en tjeneste. Økologisk mat er for alle, sier Regine Andersen, daglig leder i Oikos – Økologisk Norge.

 

En rekke butikkjeder har i løpet av fjoråret kuttet prisen på økologisk mat. Salget av økomat øker, men det er fortsatt et langt stykke igjen til regjeringens mål om 15 prosent økologisk innen 2020. Det siste økobarometeret viser at forbrukerne selv etterspør mer informasjon om fordelene ved økologisk.

 

- Det er særlig risikoen knyttet til «cocktail-effekten» som bekymrer oss, altså de negative effektene av samspillet mellom f.eks. tilsetningsstoffer og sprøytemiddelrester. Dette forskes det foreløpig lite på, men stadig flere studier viser sammenhenger med ‘folkesykdommer’ som kreft og allergi, sier Andersen.

 

Økologisk mat har ingen kunstige tilsetningsstoffer. Ved å velge økologisk velger man bort rundt 400 kunstige tilsetningsstoffer som er lov i vanlig matproduksjon. I tillegg benyttes ikke kunstgjødsel og syntetiske sprøytemidler i økologisk produksjon.

 

- Økologisk mat dyrkes dessuten i pakt med naturens økologiske prinsipper. Den tar vare på det livsviktige biologiske mangfoldet, jordfruktbarheten og binder mer karbon i jorda. Siden det ikke brukes kunstgjødsel er den også mindre energi- og ressurskrevende. Dyrene i økologisk drift får mer plass og frisk luft enn andre dyr, og det er også strengere regler for fôr og medisiner, fortsetter Andersen.

 

 

Kampanjen er et samarbeid mellom norske myndigheter og en bredt sammensatt gruppe fra hele verdikjeden, inkludert Oikos - Økologisk Norge, Debio, Matmerk, Coop Norge, NorgesGruppen, ICA, Rema 1000 og Choice Hotels. Det er fem år siden det sist var en felles markedsføringskampanje for økologisk mat i Norge.

 

- Det er spesielt gledelig at produsentene TINE, Nortura og Rørosmeieriet denne gangen har blitt med på økoløftet. For første gang synger det økologiske koret i Norge på samme refreng, avrunder Andersen.

 

Det økologiske budskapet formidles til forbrukerne på TV, nett og papir. Gjennom året vil kampanjen særlig vektlegge økologisk kjøtt, egg og melk. Kampanjen har en ramme på 10 millioner kroner.

Annonsører

Samarbeidspartnere