11 % vekst i økologisk omsetning i Sverige

18.03.2012
-Salget av økologiske produkter i Sverige har økt med 11 % i 2011 sammenlignet med 2010, forteller daglig leder i Oikos – Økologisk Norge, Reidar Andestad som har sett på tallene fra Ekoweb. Både Sverige og Danmark ligger langt foran Norge i økologisk omsetning, men også i Norge har vi fin vekst siste året ut fra hva dagligvarekjedene forteller.

 

 

Høyest økohandel i Coop

 

Veksten i Sverige fordeler seg mellom økt salg i butikk, offentlig kjøkken og restauranter med hoteller. Ser er på de tre store dagligvarekjedene har Coop en vekst på 2,1%, Axfood på 6,3% og ICA med 4,3 %. Ser en på hvor stor andel av maten de ulike kjedene selger som er økologisk topper Coop med 5,8 %, fulgt av ICA med 3% og Axfood med 2,6 %.

Katarina Wolf er markedssjef for det svenske økologimerket Krav. Foto: Krav

 

50 % av økomaten omsettes utenfor butikk

 

-Interessant er det at 50 % av omsetningen av økologisk mat er i butikk, så kommer 23% hver i restaurant og storkjøkken- I dagligvarehandelen har den økologiske salget økt mellom 2-6 % forteller markedssjef Katarina Wolf i Krav. Krav er det svenske økologimerket og stiller noen strengere krav enn det det norske norske Ø-merket Debio gjør. Forskjellen mellom salget av ulike matvarer er stor. Økologisk barnemat fortsetter å øke, samme med kaffe, ferske krydder og brød. Hundretalls nye økologiske produkter er lansert gjennom året og ikke minst er det økning av innen kjedenes egne økologiske merkevarer, forteller Wolf. I Systembolaget er 12 % av varesalget nå økologisk.

 

 

Folk bestemmer seg først i butikken

 

65 % av beslutningene om hvilke mat en skal kjøpe bestemmes i butikken. Smaken av mat oppgis av 93 % å være viktigst i følge svenske Sifo og mange og flere enn før kobler økologisk merka mat med god smak. Flere assosierer også sosialt ansvar, ekspertkunnskap, høgt næringsinnhold og småskala med Krav-merket. Men det er fortsatt årsakene som ingen sprøytemiddelrester, godt for klimaet, godt for dyra og ingen syntetiske tilsettinger som e-stoffer, som er i topp når forbrukerne assosierer til Krav-merket, forteller Krav i sin siste markedsrapport.

 

 

19 % handler økologisk så ofte de kan

 

Hele 19 % av svenskene sier at de handler økologisk så ofte som de kan, 53 % sier det handler det i blant og 21 % sjelden, bare 2 % handler det aldri og samme 2 % har kjøpt det før men ikke lenger, viser tall fra Kravs markedsrapport for 2012. Nå satses det framover spesielt på å nå de forbrukerne som handler økologisk av og til.

 

 

For mer informasjon se

 

 

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere