30 prosent økning i salg av økomelk

18.12.2012
TINE rapporter om en omsetningsvekst for økologisk melk. - De siste månedene i 2012 har Kiwi økt sitt salg av økologiske melkeprodukter med 20-30 prosent, forteller TINE-rådgiver Turid Haga Vange i møte med økologiske melkeprodusenter i Agder.

– Det er flott at økt vareutvalg og lavere priser hos KIWI nå gir utslag i mersalg av økologiske melkeprodukter, sier markedssjef Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. Han mener mange forbrukere gleder seg over denne utviklingen. Økningen i omsetningen av økomelk skyldes at KIWI-butikker over hele landet har "kuttet momsen" på økologisk melk.

 

Hvem er best lokalt: Prix eller Kiwi?

Ofte har Coop sine Prix-butikker vært best på økologisk utvalg av lavprisbutikkene. Nå er ikke markedssjefen i Oikos så sikker lenger. - Kiwi butikkene har tatt inn flere økologiske varer og senket prisene, dermed er det ganske jevnt på økologisk vareutvalg.

 

Han bruker som eksempel sin siste sjekk av vareutvalg i bygda Evje i Agder der butikksjefen i KIWI-butikken forteller at de har fått inn ti nye økologiske produkter og at mange kunder spør etter disse varene. I forhold til Prix-butikken på Evje var ikke forskjellen i vareutvalg særlig stor.

 

- En del Rema 1000 butikker har også blitt bedre og særlig på utvalget av økologiske kjøttprodukter. Rimi og Bunnpris er vanligvis dårligst på økologisk mat, sier Reidar Andestad.

 

TINE slipper nye økoprodukter i februar

TINE står fast på sin målsetting om at 6 prosent av deres melkeproduksjon og omsetning skal være økologisk i løpet av 2015. Videre er målet at minst 70 prosent av den økologiske melken skal anvendes til økologiske produkter. Før den siste store omsetningsveksten de siste månedene lå anvendelsesgraden på 38 prosent i følge tall fra Statens Landbruksforvaltning.

 

Turid Haga Vange kunne fortelle at TINE kommer med et nytt økologisk produkt i februar 2013. Men hun vil enda ikke røpe hva slags produkt det er.

Annonsører

Samarbeidspartnere