39 % økomatøkning hos Coop Marked i Tolga

11.02.2010
Omsetningen av økologisk mat i Coop Marked Tolga økte med 39 prosent i 2009 i forhold til 2008, fra 2,6 til 3,6 prosent av totalomsetningen.

– Dette er et godt eksempel på at litt innsats gir resultater, sier Kersti Mathiassen hos Oikos.

God økohandel på Coop Marked Tolga. Er den noen andre Økoløft kommuner som kan vise til lignende tall? Foto: Tolga kommune

 

Mye økomelk

Avisa Østlendingen skriver at den største varegruppen er flytende meieriprodukter som har en økning på 23 prosent fra 2008. Totalt er 4,8 prosent av alle flytende meieriprodukter som selges i butikken økologisk.

 

Størst vekst på økogrønt

Økologiske grønnsaker er den varegruppe som har størst økning i omsetning i kroner og i prosentandel. Omsetningen økte med 272 prosent. De fem største varegruppene (meieri, grønnsaker, ost, frukt og juice) står for over 75 prosent av butikkens totale omsetting av økologisk mat.

 

I forbindelse med Tolgas status som Økoløftkommune, har lokale økologiske bønder samarbeidet med butikken og blant annet stått på stand og demonstrert økologiske varer, i regi av Oikos Tolga. 

 

Denne informasjonen er i hovedsak hentet fra Coop og Østlendingen.

 

Økoløft i Tolga

Tolga kommune er plukket ut blant 52 av landets 430 kommuner, som foregangskommune som løfter i økologisk retning. Tolga er tildelt offentlige midler for å utvikle den økologiske profilen til foregangskommunen ytterligere.

 

Helge Christie er prosjektleder i "Økoløft i Tolga kommune".  Les om Økoløft i Tolga her.

 

Annonsører

Samarbeidspartnere