5 om dagen som is?

19.06.2011
Overlege Berit Nordstrand er aktiv i å fremme sunne vaner. På sin blogg har hun i det siste lagt ut flere vurderinger av norske isvaner og tips til hvordan vi bør endre de. Hun har også lagt ut noen oppskrifter. – Det vil skape store positive helseeffekter om folk endrer sine is- og matvaner i den retning som Berit Nordstrand anbefaler, sier Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. Han er særlig begeistret for forslaget om helt nye tenking rundt is til barn.

Vi spiser utrolig mye is

-Med sommer følger iskrem i mange herlige varianter. Vi kan ha lyst på iskrem hver eneste dag og gjerne også mer enn en. Isvanene har endret seg fra at is er et slikkeri man gir barna på varme dager, til at barn av idag får ispinner flere ganger per dag gjennom tre hele sommermåneder. Nordmenn spiser utrolig mange ispinner iløpet av sommersesongen og frysediskene er fyllt til randen, sier Berit Nordstrand.

 

Bare 5 % av barna får i seg de nødvendige "5 om dagen"

Samtidig viser studier at bare 5 % av barna våre får i seg de nødvendige "5 om dagen". Det fristes med småis i familiepakker til en billigere penge. Det fine med slike flerpakkløsninger er at hver enkelt ispinne gjerne er litt mindre, om vi da ikke bare spiser fler. Mange fokuserer på kaloriinnhold per is istendfor å se også på muligheten til å kose seg med is i form av næringsrike varianter som også tilfører kroppen sunnhet, skriver Berit Nordstrand på sin blogg.

En rekke kreative ideer og oppskrifter presenteres på overlege Berit Nordstrands blogg. Foto:  BN.

 

Sats på smoothie-ispinner

Nå som mor og lege tenker jeg: Hva om vi gjennom ispinner også kunne bidra til å sikre de minste sine "fem om dagen"? Det er jo viktig å spise en regnbue hver eneste dag. Det kan vi få til gjennom smoothie-ispinner. Disse er så gode at du heller ikke greier å la være... og tenk å kunne kose seg med en is som bygger energi og minimerer helsefaren, forteller hun.

 

Sunne frukter og sunn is

Det er herlig at vi kan dekke barnas fruktbehov gjennom sommeren gjennom hjemmelaget yoghurtis og smoothie-ispinner. Da er det fint at det går an å lage seg sunne, nydelige, smaksrike varianter som tilfører deg næringsstoffer du allikevel bør få i kroppen.


Youghurtiskrem med blåbær og vanilje er et herlig eksempel på en is hele familien kan kose seg med, samtidig som de får de sunne helseeffektene av både naturlig melkefett og kraftige antioksidanter.

 

Les hennes tips her

 

Annonsører

Samarbeidspartnere