Aftenposten på ville veier

27.02.2009
Oikos slår tilbake mot kampanjejournalistikk i Aftenposten. - Aftenposten bedriver begredelig kampanjejournalistikk mot økologisk mat, sier markedssjef i Oikos, Kersti Mathiassen.

Bildet: Kersti Mathassen markedssjef i Oikos

Pressemelding fra Oikos - 26. februar 2009

Aftenposten på ville veier -
Øko-organisasjon slår tilbake mot kampanjejournalistikk

 

Aftenposten bedriver begredelig kampanjejournalistikk mot økologisk mat,
sier markedssjef i Oikos, Kersti Mathiassen. Hun begrunner dette med tre
forhold:

  

  • Aftenpostens "øko-knusing" på forsida mandag 23. februar var det ikke
    dekning for i artikkelen. Dessverre er det slik at mange mennesker bare
    leser forsider. Da sitter de igjen med et inntrykk av at økologisk mat er en
    miljøskadelig bløff.

 

  • Realiteten er at motargumentet om miljø dreier seg om et enkeltforsøk om
    en driftsform som praktiseres på mindre enn 2 % av økoarealet i Norge.

 

  • Aftenposten slipper ikke til kompetente motdebattanter. De trykker ikke de
    faglige innvendingene som har kommet fra forskningsmiljøet Bioforsk
    Økologisk på Tingvoll, mot relevansen av forsøket. Oikos sitt svarinnlegg
    ble også refusert.



Mathiassen er opprørt over elendig redaksjonelt arbeid i denne saken:


- Økologisk landbruk er på ingen måte perfekt. Men la oss få en skikkelig
debatt, og ikke bare sensasjonspreget kampanjejournalistikk hvor avisens konklusjoner og overskrifter ikke har dekning i de faktiske forhold.

 

Annonsører

Samarbeidspartnere