Andre halvår gav økorekord for ICA i Sverige

04.02.2013
Omsetningen av produkter fra ICAs eget varemerke, I love Eco, økte med hele 10 prosent i 2012 mye takket være en sterk tilvekst av frukt og grønt.

Stagnasjon i første halvår, vekst i andre

– For første halvår rapporterte ICA Sverige om en tilbakegang. Tallene for hele 2012 viser nå at den økologiske handelen har tatt seg sterkt opp høsten 2012, sier markedssjef Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. Det er interessant at forbruket kan svinge så mye i løpet av ett år og det er positivt at veksten er tilbake.

Salget av økologisk frukt og grønnsaker økte med hele 13 prosent i 2012 og økologisk kjøtt økte med like mye, forteller selskapet i en pressemelding.

– Miljø og helse er de to mest prioriterte områdene for ICA og vi ser positivt på den sterke utviklingen for vårt økologiske frukt og grøntsortiment. Det bekrefter at våre kunder verdsetter mat som både er sunn og som er produsert på en miljøvennlig måte, sier Maria Smith, miljøsjef i ICA Sverige AB.

Egg og kaffe også populært

Økologiske egg har økt med 6 prosent og kaffe med 4 prosent. Salget av økologisk juleskinke økte med 16 prosent i 2012. Derimot gikk salget av økologiske meierivarer, som er den største økokategorien til ICA i Sverige, tilbake.

ICA sentralt har et sortiment med cirka 1 000 økologiske varer, og økologisk omsetning på vel 2 milliarder svenske kroner, heter det i en pressemelding fra ICA.

Eple I love Eco - ICA

Her finner du hele pressemeldingen fra Ica.

Her er Oikos kommentar til tallene for ICA Sverige for første halvår.

Annonsører

Samarbeidspartnere