Bama svikter på økologisk markedsføring

18.08.2010
Flere økologiske bærdyrkere gir opp produksjonen fordi de ikke får omsatt varene, skiver Nationen. -Bama svikter på markedsføringssiden, sier fagsjef for landbruk Jon Magne Holten i Oikos – Økologisk Norge . – Gjør de ikke noe aktivt, vil de stadig bekrefte tanken om at markedet ikke vil ha produktene. Jeg tror det ligger en frykt i Bama-systemet for at markedsføring av økologiske produkter indirekte vil gjøre de andre produktene mindre attraktive, men jeg vil heller si at slik markedsføring viser et utvidet sortiment, sier han.

Bildet viser økologiske jordbær fra Myhrene, flotte bær i delkate kurver som en nå ikke lenger vil kunne finne i butikk.  Bilde: Oikos

 

Økologiske bærprodusenter gir opp

Jordbærdyrker Myhrene gir opp etter tre års vellykket økologisk produksjon, men hvor han ikke har fått omsatt bærene som økologisk gjennom Bama.  Bama endte altså opp med å selge 90 prosent av de økologiske bærene han leverte, som konvensjonelle bær. - Vi lyktes med produksjonen, utviklet egen emballasje og drev aktiv markedsføring, men kjøpeviljen er ikke der, sier Myhrene.  En bringebærbonde i Sogn gir også opp.

 

En skam at forbrukeren ikke kan få velge økologiske bringebær

Det er en skam at vi ikke klarer å selge økologiske bringebær.  Bama sier at dagligvarebutikkene ikke kjøper bærene fordi kundene ikke vil ha dem, sier utviklingssjef i Gartnerhallen Nina Heiberg. -Men bærene har ikke blitt testet på forbrukerne.  Det handler om å fortelle at begge deler fins i markedet.  Jeg syns forbrukerne selv skal få velge, sier hun til Nationen.

 

Trått hos Bama og i butikk

Økologiske produkter markedsføres og eksponeres i butikk på samme måte som konvensjonelle, sier informasjonssjef Hane Linnert i Bama. Totalt er 1 % av Bamas varer økologiske, og i følge Linnert går det økologiske salget ekstra trått om dagen.  - I år har det vært vanskeligere enn før å selge økologiske bær.  Årsaken ligger i stort prisfokus hos norske forbrukere og manglende etterspørsel, sier hun til Nationen.

 

Suksessbedrifter finnes

Det er Balhom som er den største økologiske suksessbedriften i Norge innen foredling av frukt og bær.  De tar i mot både mye frukt og en del bær til sine økologiske produkter.  Det finnes også flere mindre lokale produsenter av syltetøy, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.  Han sier at en i Oikos vil drøfte tiltak med aktuelle produsenter for å se på omsetningskanaler og tiltak for økt markedsføring.  Økologisk gulrot, bananer, epler og potet har omsetning i markedet.  På bærsiden har alle parter en jobb å gjøre med å utvikle de rette økologiske produktene , og særlig styrke markedsføringen og salget, avslutter Andestad.

Les hele saken hos Nationen

Annonsører

Samarbeidspartnere