Betydelig økologisk vekst i Sverige

28.09.2010
Dagligvarekjedene Ica og Coop har økt andelen av økologisk mat med nærmere ti prosent første halvåret i år, skriver Dagens Industri. For den tredje store kjeden, Axfood, er andelsveksten på sju prosent. I Coop står nå den økologiske maten for litt under sju prosent av matvareomsetningen. Snittet for de andre kjedene er tre prosent. –Dette er imponerende tall hos Coop i Sverige, sier Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge, for tiden på studietur i Sverige. Han viser også til overraskende tall fra Krav på at det er litt færre svensker enn før som vektlegger lavpris ved sine matkjøp.

Bildet viser økologisk lettmelk fra Arla til venstre. Som i Norge er økologiske melkeprodukter den største økologiske varegruppen i omsetning. Foto:Oikos.

 

I fjord satte Ica rekord med sin økologiske omsetning da den kom opp i 1,6 milliarder svenske kroner.

Totalt er 3,1 % av svensk dagligvareomsetning økologisk mot 1,3 % i Norge.  Økningen i den økologiske dagligvareomsetningen i Sverige var på 1 milliard fra 2008 til 2009.  Prognosen for 2010 er på 8 - 10 %.

 

 

Sverige    
Butikkjede Andel av total matomsetning i Sverige  Andel av samlet økologisk omsetning
ICA 50 % 28 %
Coop 20,70 % 30 %
Axfood 16,20 % 12 %
Bergdalsgruppen 7,90 % 5 %
Lidl 2,90 %                Ukjent
Netto 1,90 %                Ukjent
Systembolaget ikke matvare 13 %
Øvrige ikke matvare 12 %

Dette er ti på topp-listen i Sverige av økologiske varer

Tallene bak varegruppen viser utvikling fra 2008 til 2009

  1. Melk  + 6%
  2. Egg  + 31%
  3. Surmelksprodukter + 12%
  4. Kaffe + 11%
  5. Juice og nektar + 55%
  6. Yoghurt - 19%
  7. Bearbeida grønnsaker + 39%
  8. Sentralpakket kjøtt +8%
  9. Barnemat + 4%
  10. Fløte/Fetmelksprodukter som ost +75%
  11. Eko matfett + 38%

 

Mer positive til produkter med mer fett

Noe av det overraskende i utviklingen fra 2008 til 2009 er at miljø- og helsebevissteforbrukere som ofte kjøper økomat nå ser ut til å være mer postiv til fløte- og fete produkter. Det er kun yoghurt som faller i omsetningg fra 2008, den varegruppen hadde derimot et stort byks opp fra 2007 til 2008.

 

De produktene som økte mest er fete melkeprodukter (fløteprodukter) med +75%, juice/nektar med +55% og bearbeida grønnsaker med +39%. 

 

Fordeling av ulike økologiske produktgrupper på salgsomsetning

Samlet er økomeieriprodukter størst med 37%, egg med 10%, tørrvarer 29%, drikke 12 %, dypfryst 5%, fersk mat 4 %, sentralpakket kjøtt 3 % og konfekt/snacks med 0,5%.

 

I Sverige finner du literpakninger med Yoggi-produkter med jordbær. Foto: Oikos.

 

Interessant om økologisk omsetning

  • En typisk forbruker av økologiske varer bor i storby og handler økologisk av helse- eller miljøgrunner.
  • Meierivarer står for en tredjedel av salget av økologisk mat.
  • Blant de varene som øker mest på Ica er barnemat, te og ferske krydder.

 

Hva er det svenskene ikke får til?

Innen økologisk kjøtt er omsetningen svært lav og en har ikke funnet god produksjon, foredling og omsetning av dette inn mot dagligvaremarkedet.  Det samme gjelder økologisk frukt fra Sverige.

 

Her kan du lese mer om hvem som handler økologisk i Sverige

 

Kilder:

Kravs marknadsrapport 2010 - http://www.krav.se/

Ica nyhetsblad

Dagens industri

Annonsører

Samarbeidspartnere