Biola-seier igjen – blir den nå økologisk?

30.03.2010
Først fikk Tine og Q-meieriene beskjed fra Mattilsynet at navnen Biola og BioQ ikke kan brukes uten at produktene er økologiske. Dette som følge av det nye økologiske regelverket som gjelder i EU og i Norge. Tine svarte med å søke Mattilsynet om dispensasjon, det har de ikke fått. –Oikos – Økologisk Norge - gleder seg over at Mattilsynet har vært konsekvent i forhold til de nye bestemmelsene, sier markedssjef Kristina Alnes.

Tine har vært dyktige i utviklingen av Biolaproduktene og i markedsføringen av de, nå må Tine gripe sjansen å gjøre Biolaserien økologisk, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge. Foto: Tine.

Kristina Alnes er markedssjef i Oikos - Økologisk Norge.  Foto: Oikos.

Mattilsynets vedtak en fordel for forbrukerne

Vedtaket hos Mattilsynet gjør det lettere for forbrukerne å ha en klar oppfatning om hvilke produkter som er godkjent økologisk og hvilke som ikke er det. Hvis de ikke vil endre navnet, må de skrive med like store bokstaver at produktet ikke er økologisk. Tine og Q-Meieriene har tre ukers klagefrist. I Tyskland og Sveits brukes "bio" slik vi i Norge bruker "øko". 

 

Biola har vært på det norske markedet i 14 år. Varemerket verdsettes trolig til drøye 100 millioner kroner, etter det Aftenposten kjenner til. Det syrnede melkeproduktet selger for nær 440 millioner kroner årlig.

 

Med vedtaket fra Mattilsynet har Tine og Q-Meieriene frist på seg til 30. september. Tine mener en realistisk frist for å gjøre slike endringer, er minimum 12 måneder.

  

Håper Tine nå griper sjansen  

-Nå når Tine informerer om at de har for mye økologisk melk, og prøver å begrense mottak av denne, bør valget være enkelt. Oikos - Økologisk Norge har notert at Tine ikke har avvist å gjøre Biolaproduktene økologiske, sier Kristina Alnes.  Nå håper vi de setter fart i dette utredningsarbeidet.  Om omleggningen skjer vil det være et offensivt grep fra Tine som kan føre til en vesentlig økning i omsetningen økologiske meieriprodukter i Norge.

 

 

Les saken hos Aftenposten her. 

Annonsører

Samarbeidspartnere