Bør ikke droppe økomelk

04.08.2010
NRK meldte tidligere denne uken om flere butikker vest i Vest-Agder som vurderer å fjerne den økologisk lettmelken fra hyllene eller allerede har gjort det. Oikos – Økologisk Norge mener at dette er et feiltrinn. – Den økologiske lettmelken er en av bærebjelkene til økolandbruket, og har stor betydning for hele økomarket, den må derfor beholdes i butikkene, sier markedssjef i Oikos, Kristina Alnes. For å sikre dette burde dagligvarebransjen og Tine bidra til å løfte kjennskapen til økologisk melk.

Liten etterspørsel

Vest i Vest-Agder melder butikkene om dårlig salg av økologisk melk. Coop på Sira og Rema 1000 i Flekkefjord har helt sluttet å ta inn økologisk lettmelk, andre butikker melder om lavt salg.

 

- Vi har hatt økologisk melk inntil nylig, men salget var lik null, derfor kuttet vi ut. Økologisk rømme selger vi derimot en del av, forteller butikksjef Trond Strømland på Rema 1000 i Flekkefjord til avisen Agder.

 

Butikksjef Svein Egeland på Kiwi i Flekkefjord har valgt å plassere den økologiske melken helt sentralt i butikkens melke-kjøleskap, men selger bare cirka 10 liter øko-melk i uken.

 

Ulikt resten av landet

Da Oikos nylig var ute og undersøkte vareutvalget til en rekke butikker for å finne den beste økobutikken i mange av landets kommuner, var det sjelden vi ikke fant økologisk lettmelk. - Vår oppfatning er at økomelk er ett av de få økologiske meieriproduktene som de aller fleste butikker tar inn, sier Kristina Alnes. Vi har ikke fått inn meldinger om at butikker andre steder enn vest i Vest Agder vurderer på en større skala å fjerne økomelken.

Økomelk et viktig produkt

Økologiske meieriprodukter er den største varegruppen innen økologisk mat, og står for en fjerdedel av den totale økologiske omsetningen. Økologisk lettmelk er det største økologiske meieriproduktet og ett av de basisproduktene en bør kunne finne i alle butikker. - På grunn av økomelkens sentrale rolle i økomarkedet bør det legges inn en ekstra innsats for å hindre at den blir fjernet fra mange butikker i ett område, mener Kristina Alnes. Få ting har så stor betydning for å fremme omlegging til et mer miljøvennlig og økologisk landbruk i Norge, som at forbrukere velger økologisk melk. Nå må bransjen minne dem på de gode grunnene til å gjøre nettopp dette.  

 

Annonsører

Samarbeidspartnere