Brekk ber om synligere økovarer i butikkene

11.06.2010
Flere øko-bruk sliter på grunn av lav etterspørsel, men landbruks- og matminister Lars Peder Brekk vil ikke fire på øko-ambisjonene. I følge Handelsbladet ber han dagligvarekjedene stille opp med bedre hylleplassering og fornuftig prisprofil.
–Utvalget av økovarer, tydelig hyllemerking og god plassering av varene i butikk er ofte forskjellen mellom butikker som selger bra og de som ikke gjør det, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge. Hun er glad for Brekks oppfordring til dagligvarebransjen. Samtidig ser Alnes for tiden et stort behov for mer offensiv informasjon til forbrukerne om at hensynet til egen sunnhet, miljø og dyrevelferd er sentrale grunner til å tenke økologisk og å handle mer økologisk mat.

 Økobønder vil levere mer

Mange økobønder fortviler over lav etterspørsel. Landbruksminister Lars Peder Brekk minner dagligvarekjedene om brevet de sendte ham med krav om mer økolandbruk, og ber dem ta ansvar gjennom bedre hylleplassering.

 

Dersom Regjeringens mål om 15 prosent økoandel i landbruket innen 2015 skal oppfylles, må omleggingstakten akselerere. Forrige uke hevdet produksjonssjef Claus Huseby i Gartnerhallen at syv av ti økobønder ville bli nødt til å avslutte produksjonen i år på grunn av manglende etterspørsel. 

 

Vil bruke ulike virkemidler for å stimulere etterspørselen 

- Dette er en midlertidig redusert etterspørsel, jeg er overbevist om at den vil ta seg opp igjen. Samtidig vil Regjeringen fortsette å jobbe med ulike virkemidler for å stimulere etterspørselen. Men jeg vil også utfordre handelen til å bidra mer. Da jeg kom inn i departementet ble jeg møtt av et brev fra de fire store kjedene med krav om at vi måtte få opp øko-produksjonen. Nå har vi gjort noe med det, og da bør også kjedene ta sin del av ansvaret. De bør sørge for å gi de økologiske varene best mulig hylleplassering og se om de kan gjøre noe med prisene, sier landbruks- og matminister Lars Peder Brekk til Handelsbladet FK.

 

- Har Regjeringen stimulert til en øko-produksjon det ikke finnes marked for? 

- Nei, men det vil alltid være svingninger i markedet, og det er ikke alt vi politikere kan påvirke. Det har blitt mer merkbart de to siste årene med den helt spesielle situasjonen med en finanskrise som har påvirket etterspørselen av økologiske varer negativt. Dette er jo ikke en situasjon som er spesiell for Norge. Når vi ser ute i Europa, er det mange land som opplever en nedgang, sier Brekk til Handelsbladet.

 

Les hele saken hos Handelsbladet

Annonsører

Samarbeidspartnere