Bronsemedaljer til Choice

04.09.2013
Fra i høst vil 20 000 hotellgjester få minst 15 ulike økologiske produkter servert. Choice er første kjede med Debios bronsemerke for serveringssteder.

– Forbrukerne er i økende grad opptatt av hvordan maten produseres. Bevisstheten rundt matens opprinnelse, historie og kvalitet har kanskje aldri vært større. Omsetningen av økologiske matvarer var i 2012 på nesten 1,2 milliarder kroner, mot 936 millioner kroner i 2009 – en økning på 28 prosent. Forbrukerne ønsker et mangfold der økologiske varer også kan være et alternativ. Det er viktig at norsk landbruk, så langt det er mulig, kan produsere det forbrukerne etterspør, sier Erlend Grimstad, statssekretær i Landbruks- og matdepartementet.

86 Bronse-Øer

Han deltok mandag da Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo ble det første hotellet som mottar merket. Nordic Choice Hotels er den første hotellkjeden i Norge som vil ta i bruk et av Debios serveringsmerker. Alle kjedens 86 norske hoteller vil utover høsten sertifiseres for serveringsmerke i bronse. Dermed garanteres hotellgjestene at minst 15 produkter som serveres er økologiske.

– Nordic Choice-kjeden har forstått noe viktig når de tilbyr økologisk servering på sine hoteller. I likhet med andre store aktører, som for eksempel Øya-festivalen og Molde Jazzfestival, bidrar de til å styrke en produksjon som regjeringen mener er viktig, påpeker Erlend Grimstad.

Gir trygge rammer
– Vi er veldig glade for at Nordic Choice-kjeden gir et tydelig signal om at de satser på økologisk mat. Med Debios serveringsmerke i bronse kan gjestene være trygge på at de får tilgang til økologiske produkter. Vi opplever at stadig flere blir opptatt av hvor maten kommer fra og hvordan maten er produsert. Choice sitt initiativ og satsing på økologisk mat er i tråd med forbrukernes ønsker, sier Emil Mohr, prosjektansvarlig for merkeordningen i Debio.

Regjeringen har som mål at 15 prosent av matproduksjonen og 15 prosent av matforbruket i 2020 skal være økologisk.

– For å nå målsetningen er økologiske produsenter avhengig av at produktene kommer fram til forbrukeren. Når Nordic Choice forplikter seg til å tilby minst 15 økologiske produkter ved alle hotellene, bidrar det til å trygge rammevilkår for økologiske produsenter, sier Emil Mohr.

Populær ordning
Debios nye merkeordning garanterer en bestemt andel økologiske matvarer på det enkelte serveringsstedet. Tilsvarende ordninger i våre naboland er svært populære. I Sverige er målet å øke fra dagens 800 KRAV-sertifiserte økologiske spisesteder til 1.000 i løpet av 2013. I Danmark kjøper sertifiserte storkjøkken inn økologiske produkter for en milliard kroner.

Bakgrunnsinformasjon:
Debios serveringsmerker kan benyttes av hoteller, restauranter, hoteller, kaféer, kantiner og andre virksomheter som ønsker å profilere økologisk mat og drikke på en tydelig måte.

Serveringsmerkene i gull, sølv og bronse står for henholdsvis minst 90, 50 eller 15 prosent av innkjøpssummen for mat består av godkjente økologiske produkter. Som et alternativt til målet for minst 15 prosent, kan 15 ulike økologiske produkter benyttes til enhver tid. For å ta i bruk serveringsmerkene må serveringsstedet kunne dokumentere innkjøpene av økologiske produkter for de tre siste månedene.

debios serveringsmerker

Har du spørsmål, ta kontakt med:
Kommunikasjonsansvarlig i Debio, Trym Helbostad, 906 33 543 / trym.helbostad@debio.no
Nordic Choice Hotels, kommunikasjonsrådgiver Bettina Flatland, 975 98 000 / bettina.flatland@choice.no
Pressekontakt i Landbruks- og matdept., Antal Astraea, astraea.antal@lmd.dep.no / 934 31 930

Annonsører

Samarbeidspartnere