Brukte over 270 millioner i kampanje mot GMO-merking

27.11.2012
Samtidig med presidentvalget i USA 6.november stemte folk i California over et forslag om GMO-merking av mat. Forslaget har møtt hard lobbymotstand. – Det er sjokkerende at mat- og drikkevaregiganter som Coca Cola, Nestlè, Mars og Kraft Foods bruker store midler for å hindre merking av GMO-mat, sier markedssjef Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge.

Ernæringsmyndigheter, økologi- og miljøorganisasjoner støttet forslaget som fikk 47 prosent oppslutning. Nå arbeides det med å fremme en sak nasjonalt for merking av genmanipulert mat i USA.

 

Forbrukerne blir lurt uten GMO-merking

– Det er nyttig at bevisste forbrukere merker seg hvilken side de ulike selskapene står på når det gjelder å hindre utbredelse av genmanipulert mat. Skrekkargumentet som ble bruk mot GMO-merking, var at maten vil bli dyrere med merking. Sannheten er nok heller at de frykter forbrukernes reaksjoner om merking blir innført. Nestlè argumenterte med at en ikke vil ha en slik lov bare for en stat i USA. Nå bør selskapet svare på om de støtter en nasjonal lov, sier Reidar Andestad.

 

Det pågår en stor konflikt verden over mellom GMO-basert industri med de store sprøytemiddelselskapene som Monsanto og Bayer i spissen, og vanlige forbrukere og bønder som ikke aksepterer gambling med genressurser i matvarene. I Spania er omfanget av GMO-produsert mais så stort at det rapporteres at det ikke lenger er mulig å dyrke økologisk mais i landet, fordi frø fra GMO-gårdene sprer seg med vinden og hindrer GMO-fri dyrking andre steder, legger han til.

 

Knapt flertall mot GMO-merking av mat

Ifølge offisielle data, fikk motstandere av GMO-merking mer enn US $ 40 millioner i støtte, mens tilhengere av merking bare fikk US $ 8 millioner. Likevel klarte tilhengerne av GMO merking å få 47,1 prosent oppslutning, motstanderne fikk 52,9 prosent. Også noen selskaper som selger økologisk mat gikk i mot GMO-merking blant annet fordi de mente dette var ivaretatt ved økologimerkingen, men flere av disse selskapene er eid av større matkonsern som ikke ønsker GMO-merking.

 

– Det er et krav ved all økologisk mat at en ikke skal benytte GMO-ingredienser, sier Reidar Andestad, derfor er det per i dag bare økologisk sertifisert mat som man ved sikkerhet kan vite er uten GMO. Men det finnes en rekke andre matvarer som ikke benytter GMO-ingredienser og for disse vil det være ekstra verdifullt at det innføres merking av GMO-innholdig mat. Et hovedargument for merking er at forbrukerne i dag blir manipulert med mangelfull produktinformasjon, ved at de dermed ikke vet at maten de spiser er utsatt for GMO-basert råstoffer, legger han til.

 

Kelloggs også på listen over de som støttet arbeidet mot GMO-merking

Her er listen over multinasjonale selskaper som bidro med $45-$48 millioner av kampanjebudsjettet mot GMO-merking (fra BeforeItsNews.com):

 

MONSANTO COMPANY - $8,112,069

E.I. DUPONT DE NEMOURS & CO. - $5,400,000

PEPSICO, INC. - $2,145,400

GROCERY MANUFACTURERS ASSOCIATION - $2,002,000

BASF PLANT SCIENCE - $2,000,000

BAYER CROPSCIENCE - $2,000,000

DOW AGROSCIENCES LLC - $2,000,000

SYNGENTA CORPORATION - $2,000,000

KRAFT FOODS GLOBAL, INC. - $1,950,500

NESTLE USA, INC. - $1,461,600

COCA-COLA NORTH AMERICA - $1,455,500

GENERAL MILLS, INC. - $1,230,300

CONAGRA FOODS - $1,176,700

KELLOGG COMPANY - $790,700

SMITHFIELD FOODS, INC. - $683,900

DEL MONTE FOODS COMPANY - $674,100

CAMPBELL SOUP COMPANY - $598,000

 

 

GMO labelling California

Kampanjen rundt merking av GMO-mat i California var uansett en vekker for svært mange amerikanske forbrukere, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge. Foto fra kampanjen.

Annonsører

Samarbeidspartnere