Butikkbetraktninger - økologisk handling på 123

25.01.2017
Å handle økologisk mat, kan være en utfordring. Rutinerte og trofaste økoforbrukerne har lært å takle disse – og lever brukbart, om enn ikke helt fornøyd, med situasjonen. For de som er i startgropa eller nølefasen, de økologiske amatørene, er det verre. Mange økologiske produkter skjuler seg i butikkene, og ofte i tresifret antall, men uten hjelp, kan det være en utfordring å komme ut av startgropa.

Undersøkelser viser at de viktigste utfordringene knyttet til kjøp av økologisk mat er pris og kvalitet – med pris som klart viktigste faktor. Det forutsetter vel av vi tar for gitt at kvaliteten er som den skal. I tillegg kommer det selvfølgelige: at butikken fører varene vi ønsker oss og at de ikke er for vanskelige å finne. Vi har tatt en tur innom en del butikker for å få et bilde av status for disse fire forbedringspunktene i de enkelte kjedene. I tillegg har vi sjekket økologisk vareutvalg og sett på priser i matbutikker på nett. En stor fordel med de sistnevnte er at der er det svært lett å få oversikt over utvalg og priser. Samtidig er det ikke så lett å sjekke kvalitet med utgangspunkt i bilder, men klageretten kan man benytte seg av.

Prisfokus
Erfaringer og forskning viser at pris er den absolutt viktigste faktoren for om folk kjøper økologisk mat eller ikke. Det viser både forskning og erfaringer. Prisfokus er ikke unikt for økologisk mat, det gjelder alle varer generelt og kanskje spesielt matvarer. Folks smertegrense for pris blir dermed sentral. Selv om kvalitet og utvalg også er viktig, er kvalitet vanskeligere å måle og ikke minst er det en mer subjektiv sak.

Pris og verdiIMG 1769
Dagligvarehandelen i Norge konkurrerer i stor grad på pris, og de bruker store ressurser på å overvåke priser i konkurrentenes butikker. Pris i butikk er ikke noe som ligger fast og kun gjenspeiler kostnader og kalkyler. Prising av mat er i stor grad strategi både fra leverandører og butikker, og i butikkene går prisene for mange matvarer hyppig opp og ned. I motsetning til det velkjente mønsteret for bensinpriser, er det nesten umulig å vite om prisen på en vare den dagen du er i butikken, er «riktig» i forhold til varens verdi. Vi kan ha flaks eller vi kan ha uflaks.  At de fleste i tillegg velger å takke nei til kassalappen, tyder på at mange i stigende grad ikke finner det bryet verdt å forsøke å følge med på pris. Det er et stort paradoks, i og med prisens betydning og fokus i varehandelen.

Rettferdig sammenligning
Økologisk mat, enten det er poteter, gulrøtter, oliven, kjøttdeig eller andre varer, fortjener ikke å bli sammenlignet med kjedenes sterkt pressede lavprismerker som First Price, Eldorado, X-tra eller Rema1000. Ikke for å nedvurdere disse, men økologiske produkter har en merverdi som gjør at de hører hjemme blant merkevarene på øverste hylle.

Økologisk mat er heller ikke blant produktgruppene med et volum som gjør at de havner på 10-kroners marked eller brukes som lokketilbud. Om det skulle være tilbud inni mellom, må du være heldig og dumpe borti det. Som regel er det ikke ressurser til å reklamere for de små produktene.

Godtar vi dette, vil vi oppdage at prisforskjellen mellom konvensjonelle produkter og det økologiske alternativet ikke er så stor. Eksempler på dette er mange, men sjekk f.eks. egg, gulrot, potet, olivenolje i butikker med godt utvalg. Kjøper du Delicioso tomat til 80,- kroner pr kg vil du kunne oppdage at kiloprisen for den økologiske varianten er omtrent den samme.

Shabby grønnsaker
Når vi snakker om kvalitet i dagligvarehandelen, er det ofte frukt, bær og spesielt grønnsaker som blir tema. Frukt og grønt er ferskvare, og utseendet avslører. Utfordringen for de økologiske variantene ligger i stor grad i mindre volumer noe som gir vanskeligere logistikk og lavere omløpshastighet. Dette stiller ekstra krav til butikken.

Eksponering av grønnsaker på egen økologisk «øy», kan være en god idé, men manglende kjøling og lang oppholdstid kan fort medføre produkter med en stusselig framtoning som du må være langt over gjennomsnittlig entusiastisk for å kjøpe. Det gir økologiske grønnsaker et dårligere rykte som det er vanskelig å bli kvitt. Det er trolig langt bedre for butikken og økologisk mat om de ikke har økologisk brokkoli enn at den de har er i ferd med å gå i blomst.

Tilgjengelighet og utvalgIMG 1775
Butikkene ønsker å føre de varene som kundene etterspør. Vi kan dermed bidra til det økologiske utvalget, både ved å kjøpe de økologisk produktene de har og ved å spørre etter de de ikke har. Vi kan også skrive under på kampanjer, eller til og med starte en selv. Landbruksministeren vil at produksjonen (og da også importen – uten at han nevner det) av økologisk mat skal være markedsdrevet. Det kan virke som han da ser bort fra at både dagligvarehandelen og dens leverandører, gjennom markedsføring, og det offentlige via diverse tiltak, i stor grad er med og påvirker det markedet etterspør.

De økologiske produktene er der
I følge Debio er det ca. 6400 Debio-sertifiserte produkter på det norske markedet. I tillegg kommer alle produktene vi importerer som er sertifisert med EUs økologimerke eller andre anerkjente økologiske merkeordninger. Importen av økologisk mat er det dessverre ingen som har oversikt over. Vi bare beklager at den øker.

Velassorterte butikker fører flere hundre økologiske produkter. Coop har f.eks. rundt 700 og av disse over 100 i Änglamarkserien. NorgesGruppen står sannsynligvis ikke tilbake med sin GoEco. Let så skal du finne, og finner du ikke, så spør.

Sjekk i nettbutikkene
Det beste stedet å få en oversikt over økologisk vareutvalg og priser er å klikke seg inn på 123Levert.no og søke på økologisk. Da kommer det opp 26 varegrupper med til sammen 809 ulike produkter (med forbehold om tellefeil). 123Levert gir deg et innblikk i hva som finnes, og dermed hva du kan etterspørre.

Det er langt ned til nummer to på lista, men søk i Kolonial.no gir treff på hele 343 økologiske produkter. Så følger nykommeren Handleriet.no med 180 treff, Marked.no med 136 og Rett hjem med under 50. Dette er nettbutikker med levering til områder av varierende størrelse innenfor Østlandsområdet. I Økoguiden finner du oversikt over virksomheter med dørlevering over hele landet. Lokalmat.no har produkter fra 475 produsenter, men bare 46 av produktene i denne nettbutikken er økologiske.

Butikkene må få "belønning for strevet"
Butikkenes oppgave er å føre økologiske produkter, prise dem riktig og få oss til å finne dem. Mange av dem gjør sitt beste, men det er definitivt et potensiale for forbedring. Hyllekantmerking f.eks.

Spørsmålet er hvor mye ekstra butikkene kan gjør for økologiske produkter, og hvor mye kundene er villig til å gjøre til gjengjeld for å belønne dem for strevet. Belønning av butikkene er nødvendig for deres fornyede innsatts. Gi og få. Er vi villige til å bruke litt ekstra tid og penger og kanskje akseptere et noe mer begrenset utvalg for å kjøpe mat som er produsert mer i tråd med naturens prinsipper, bidrar vi til den gode sirkelen.

Startpakken
Skal vi være ærlig og ikke bare klage, så er det for de fleste ganske overkommelig å komme i gang med økologisk handling. Sats på de største og mest kjøpte økologiske produktene:

- Potet
- Gulrot
- Tomat og agurk
- Salat
- Banan (+ eple og appelsin)
- Melk
- Lettrømme
- Egg
- Havregyn
- Kaffe/té
- Oliven og olivenolje
- Bønner, linser, mais, hakka tomater etc.

Alle butikker burde ha disse, og de fleste har dem. Begynn her og utvid etterhvert som du har fått innarbeidet disse.

Hva koster det å kjøpe økologisk?
For en familie som bruker 6000,- kroner i måneden på mat, vil det å erstatte 15% av varene med økologiske alternativ, kunne gi en merkostnad pr. måned på anslagsvis 300,- kroner, dvs. en økning av matbudsjettet med skarve 5%. Ved 5% har vi tatt utgangspunkt i en gjennomsnittlig merpris på øko på litt over 30%. Øker vi den til 40% blir merkostnaden pr måned 6%. I dette anslaget ligger mange kilder til variasjoner knyttet til hvilke varer familien skifter ut med økologisk og prisforskjellen mellom disse, men det er noe mange av oss burde ha råd til. Parallellen til den meget omdiskuterte økningen i prisen på bensin er nærliggende.

Noen ønsker - har du noen flere?
Lista over produkter vi kunne ønske oss, er ganske lang, kanskje lengst i påleggsverdenen. Det blir f.eks. litt stusselig i lengden å bare spise Gildes økologiske spekepølse. Økologisk syltetøy er også en sjelden vare, men det finnes - til og med norskprodusert fra Eligo.

eligion-samlet nyØkologisk Norvegia er et produkt som sikkert kan erstatte vanlig Norvegia, men mange ønsker seg et mer smaksrikt produkt. En Vellagret Økologisk Norvegia burde kunne være en enkel sak å få på markedet for TINE. Et annet alternativ kunne vært å lage en økologisk variant av Norvegia Fyldig. Om ikke TINE vil, har for eksempel Coop sikkert tilgang til velsmakende alternativer i Änglamarkserien.

Utmerket Økologisk naturell Yoghurt fra Rørosmeieriet er inne i enkelte av butikkene til både COOP og NorgesGruppen. TINEs variant derimot finner du bare hos REMA. Det er vanskelig å forstå at de ikke kan tilby det samme produktet til de andre kjedene også. Og hva med økologiske druer? Det økologiske vinutvalget begynner jo å bli ganske bra. Noen av druene kunne vært solgt før fermentering.

Forbrukerinspektørene i NRK har satt søklyset på skjebnen til økologiske høner som etter to år og ca 350 produserte egg må avgi plassen til neste generasjon eggleggere. Tiltross for at produkter av økologisk hvitt kjøtt er en sjeldenhet i norske butikker, blir disse hønene gasset, transportert til Norturas anlegg på Hamar og omgjort til biobrensel og tilsettningsstoff i asfalt. Mye er sagt om dette, men vi krysser fingre og håper FBI har satt i gang noe som kan gi oss økologiske hønseprodukter i butikken. Da må vi kjenne vår besøkelsestid.


Tekst: Jens Petter Homleid
Foto: Oikos og Eligo


Annonsører

Samarbeidspartnere