Coop med 4 % økovekst i 2010

04.05.2011
2010 ble et rekord for økologiske produkter i Coop Norge. Ifølge årsrapporten solgte Coop-butikkene for 240 millioner kroner av økologiske produkter, en vekst på 4 prosent, skriver Handelsbladet.
– Coop har gjort en god jobb over lang tid og høster resultat av det, sier Kristina Alnes i Oikos – Økologisk Norge. Hun gleder seg ekstra over denne framgangen hos Coop siden de samla omsetningstallene viste en liten tilbakegang for økologisk mat i 2010. Det er særlig Coop satsting på egen økologisk melk og økologisk kalkun fra Homlagarden som har bidratt til veksten.

Som eneste dagligvarekjede i Norge er alle urteplantene hos Coop økologiske, videre har de satset på egen økologisk melk fra Rørosmeieriet og frontet salg av økologisk kalkun fra Homlagarden.  Til sammen har dette bidratt til økologisk vekst hos Coop i et år der de andre kjedene går litt tilbake på økologisk omsetning.  Foto:  Oikos

 

Kooperasjonen begynte med økologiske produkter i 1994, og målet er å bli ledende i dagligvarebransjen på økologi.

 

Satser på videre vekst

Det legges opp til fortsatt vekst, og årsrapporten fra Coop Norge heter det blant annet: «Den største økologiske nyheten i 2010 var Coop Änglamark økologisk ekstra lett melk som ble lansert september 2010. Melken er produsert av Rørosmeieriet, og kommer fra økologiske dyr i Røros-området. Til forbrukernes fordel har den nye økologiske melken samme pris som ikke-økologisk melk. Coops økologiske vareutvalg øker, og i fjor inngikk Coop kontrakt med eieren av Homlagarden om kjøp av 50 tonn kalkun. Bjørn Brynjolf Pedersen har siden 1995 satset på økologisk kalkun, og gjennom kontrakten med Coop får satsingen ekstra vingekraft», skriver Handelsbladet.

 

 

Les hele saken hos Handelsbladet med miljøsjef Knut Lutnæs kommentar til tallene.

Annonsører

Samarbeidspartnere