Coop satser enda mer på økologisk melk fra Rørosmeieriet

08.09.2011
Ledelsen i Coop er fornøyd med salget av den økologiske Änglamark melken fra Rørosmeieriet, sier informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i Coop Norge til Dagens Næringsliv. – Vi har stor tro på at vi skal øke salget yterligere, sier han. Coop vil øke markedsføringen og eksponeringen av melken framover. – Med sin offensive økomelk satsting gjør Coop den største jobben av alle innen markedsføring av økologiske produkter i Norge, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos – Økologisk Norge. Stadig flere forbrukere får øynene opp for kvaliteten på denne melken fra Røros meieriet og at den er svært prisgunstig for forbrukerne, sier hun.

I de fleste Coop butikkene rundt i landet finner du Coops egen Änglamark økologiske ekstralettmelk fra Rørosmeieriet.  Nå vil selskapet satse enda mer på markedsføring av produktet og høster ros for god jobbing fra markedssjef Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge.  Foto:  Coop.

Her er meieribestyrer Trond Vilhelm Lund i Røros meieriet med økologisk melk i Danmark for et par år siden, ikke lenge etter kunne han fronte økomelk til Coop fra Rørsomeiriet.   Foto: Oikos


Lønnsomt for Rørosmeieriet

-Omsetningen ligger an til å øke fra 19 millioner kroner i fjor til mellom 25 og 30 millioner i år, sier meieribestyrer Trond Vilhelm Lund til Dagens Næringsliv. Han tror på tilsvarene økt inntjening og viser til at de i tillegg til suksessen med Coops Änlgamark melk har økt salget av egne produkter med 20 prosent. Ansatte har økt med to til dagens 11. Han forteller også om planer for videre vekst og mål om 100 mill i omsetning i år 2020 og dermed behov for investeringer i nybygg og utstyr for å kunne komme dit.

 

Rørosmeieriprodukter i stadig flere butikker

- Vi ønsker mest mulig lokalt råstoff fra Rørostraktene. Blir det for lite økomelk lokalt, ser vi på Trøndelag og Østlandet som naturige områder for melkeleveranser. Det er fortsatt store volumer økologisk melk som er ubenyttet av Tine, sier han. Rørosmeieriets produkter er inne i fullsortimentsbutikker i Coop, ICA og Norges Gruppen, framover vil det også bli satsa på enkelte lavprisbutikker. - Vi merker en økende interesse fra dem rundt litt dyrere spesialprodukter. Kvalitet og smak er det som selger nå, sier han til Dagens Næringsliv.

Rørosmeieriet har en trippel suksessoppskrift, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge.  Foto: Oikos.

 

Trippel suksessoppskift

-Kombinasjonen av smakskvaliteter på produktene, troverdighet som heløkologisk selskap og merkebygging rundt Røros er en trippel suksessoppskrift, sier Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge. Hun forteller at demopersonell rapporterer om stor forbrukerrespons på produkter som Rørossmør, Rømme og Skjørost. Hun kjenner for eksempel ingen som har begynt med Rørossmør som har sluttet med det, uten vann i produktet fungerer det også godt ved steking, legger hun til.


Rema neste selskap med egen økomelk?

Rema høster for tiden erfaringer med egen økologisk melk i danske butikker. Dette er en følge av oppkjøp de har gjort gjennom kjøpet av meieriet Gram Slot. -Vi har ingen konkret planer i Norge, men det bør bli mer konkurranse i denne sektoren, sier administrerende direktør Jaan Ivar Semlitsch i Rema Industrier.


Fall i samlet melkeomsetningen

I følge Handelsbladet har melkeforbruket i Norge fortsatt å falle. De siste 52 ukene har forbruket falt med 0,8 prosent. Verdien har samtidig økt med 1,8 prosent.

 

Mye av informasjonen over er utdrag av en større artikkel i Dagens Næringsliv 7.9.

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere