Coop vil redde økomelkomsetningen

14.10.2010
-Vi har vært bekymret for fallende salg av økologisk melk i Norge og vi satser nå stort på å redde økomelkomsetningen i Norge, sa miljøsjef Knut Lutnæs i Coop på Nofima mat sin økofagdag.

Coop lanserte sin økomelk for vel en måned siden. Dette er nesten en revolusjon innen varehandelen i Norge.  Før dette har Tine hatt monopol på økologisk melk og distribusjonen av den, forteller miljøsjef Knut Lutnæs i Coop. Bildet: Oikos.

 

Coop økomelk i Änglamark serien

Coop er også først ut med EMV (egen merkevare) melk, melken er produsert av Rørosmeieriet, men bærer Coops merke: Änglamark. Knut Lutnæs viste til en rekke land der butikkkjedene har melk under egne merkevarer. Foreløpig selges Coop økomelk fra Røros Meieriet i Midt-Norge og på Østlandet. Selskapet vurderer å utvide området, men i følge Lutnæs er ikke det fattet noe beslutning om dette. 

 


Prisgunstig iallefall ut året

Han sa at det var alt for tidlig å si noe om salgsutviklingen, men at en rekke markedsføringstiltak er gjennomført for å fremme salget. Målet er hele 4 millioner økologisk melk på årsbasis. Han viste til overraskende innvendinger som var kommet fra Bondelaget på at denne økologiske melken ble solgt for billig. Coop selger nå denne økologiske ekstra lett melken til samme pris som Tines konvensjonelle ekstra lett melk. Denne prisen vil i alle fall stå fast ut dette året, fortalte Knut Lutnæs.  

 

Nye økoprodukter fra Coop

I serien Änglamark finnes det nå pakker med musli, så økofrokosten skal dermed være sikret og den vellykka økologiske urteserien er ruccula nå på plass i butikkene. Til jul kommer økologisk kalkun fra Homlagarden i Hardanger.

Annonsører

Samarbeidspartnere