Den blinde ku bryter med Synnøve Finden

02.04.2009
Den økologiske osteprodusenten Den blinde ku har tapt penger på det ambisiøse samarbeidsselskapet Økohuset med Synnøve Finden. Nå satser nisjeostpioneren i stedet på egen gourmetbutikk i Ski storsenter, sier gründer Inger Rosenfeld til Nationen.

Bildet: Etter bruddet Synnøve Finden blir det vanskeligere for forbrukerene å finne spesialostene fra Den blinde ku.

 

Kvalitetsprodukter fra Den blind ku

-Oikos syns de er synd om utvalget av norsk produsert økologisk ost i butikkene blir redusert på grunn av dette.  Den blinde ku har gjort en kjempeinnsats på flere områder og har en rekke gode kvalitetsoster som mange av oss setter pris på, vi håper de vil lykkes på Ski Storsenter.  Vi håper også at de fortsatt vil makte å distribuere ost til butikker som har vist at de kan selge produktene, sier Reidar Andestad, daglig leder i Oikos.   Videre er det en utfordring for Synnøve Finden å komme med økoostprodukter som forbrukerne vil ha.

 

Bildet: Denne økologiske Gardsosten fra Synnøve Finden forsvant ut av markedet før samarbeidet med Den blinde ku ble etablert.  Nå står Synnøve Finden uten et eneste økologisk produkt.

Synnøve Finden uten økologisk ost

Synnøve Finden står etter dette tilbake uten noen økologiske osteprodukter.  Synnøve Finden hadde tidligere sin egen økologiske hvitost, Gardsost. 

 

Tap for Den blinde ku

Den Blinde ku ble etablert på Ås i 1999.  Omsetning i 2007 var 7,3 millioner og drifta gikk i 2008 med et underskudd på 2,5 millioner.  Oppsamla underskudd de sist årene er på 6 millioner, nå satses det på å finne nye investorer.

 

Hvor bør økologisk nisjemat omsettes?

Inger Rosenfeld i Den blinde ku sier at de solgte mer når de ringte rundt til forhandlere selv enn det som ble solgt gjennom samarbeidet med Synnøve Finden.   Hun sier til Nationen at små nisjeprodusenter må være til stades der folk er og legge ned et personlig engasjement.

 

-Saken reiser på nytt spørsmålet om hva som er god omsetningsstrategi for økologiske nisjeprodukter.  Når tid er dagligvarehandelen en tjenlig omsetningsvei, og når tid lønner det seg mer å satse primært på andre kanaler og egne utsalg, sier Reidar Andestad, som også sitter i styringsgruppen for Bondens Marked.  Uansett blir det ikke mer økologisk nisjeost i markedet uten at det er lønnsomhet hos produsentene. 

 

 Nationen har den 2.4. en fyldig artikkel om denne saken laget av journalist Sigbjørn Høidal.

 

Her er link til hjemmesiden til Den blinde ku

http://www.denblindeku.no/omdenblindeku.php

 

Annonsører

Samarbeidspartnere