Ekstra verdi med fairtrade og økologiske blomster

06.01.2010
Omsetningsrekord i desember hos Mester Grønn skriver Dagligvarehandelen. Totalt omsatte kjeden for 811 millioner kroner ink. mva i 2009, en vekst på 6,7 % fra året før. Den største veksten hadde handel på nett og callsenter som økte med 26 %. Veksten i omsetning av fairtrade og økologiske blomster har bremset opp under finanskrisen, men nå handles det mer og mer dyre blomster.

Bedrifter kjøper blomster for å fremme trivsel

Utviklingen går i retning av at bedrifter tross finanskrisetider bruker blomster som et trivselselement på arbeidsplassen og som personlig oppfølging ved fødsler, bursdager, sykdom og ikke minst som velkommen ved nyansettelse.

 

Netthandel

Går en inn på netthandelen til Mester Grønn får en opp flere alterrnative fairtradebuketter.  Derimot kommer det ikke opp noe om en søker på økologisk, derfor må en sjekke dette spesielt.

 

Blomster med ekstra mening

Fairtrade-blomster gir blomsterkjøpet en ekstra mening, og Mester Grønn er størst i Norge på Fairtrade-blomster. Før jul ble fairtrade nelliker i sesongens farger lansert. Totalt har Fairtrade omsetningen gjennom det siste året i Norge vært relativt stabilt. Den store veksten som både har vært på Fairtrade og økologiske produkter har under finanskrisen dessverre bremset opp på grunn av en sterk fokusering på pris. Mester Grønn håper imidlertid at det igjen vil være en positiv utvikling av Fairtradesalget ved at vi kan tilby nye produkter og ved at forbrukerne i større grad blir klar over hva Fairtradesertifiseringen garanterer i form av en bærekraftig produksjon og utvikling i de fattigste landene i verden, skriver Dagligvarehandelen.

 

Les hele saken hos Dagligvarehandlen her.

Annonsører

Samarbeidspartnere