Ekte Bioprodukter og en omfattende sjekk av Fastfood

10.03.2010
Ingen slapp unna. Vi gikk rundt og sjekket alle relevante utstillere på Fastfoodmessen og spurte hva de hadde med av økologiske produkter, om det er nye produkter underveis og om de har kuttet ut noen økovarer i det siste. På forhånd var jeg advart om at mange leverandører ikke tok med seg økovarene sine på denne Fastfood og Cafémessen. Det stemte ikke. Det var mange som hadde økoprodukter, selv om de ikke hadde med hele sortimentet. Mange var også engasjert.

Møllers stilte med økologisk mel på FastFood  og Cafémessen, her er markedskoodinator Cecilie Hjortland, Norgesmøllene. Dette er ikke det nye designet på melet.  Foto:Oikos. 

 

 Cato Syvertsen. Foto: Oikos

Kaffekoppen Import

Naboen til Oikosstanden var Cato Syvertsen fra Fredrikstad som er importør av en rekke økologiske produkter.  Kaffekoppen leverer til Deli de Luca med en rekke sorter økologisk te av merket NUMI.  Meget god te i følge erfarne tedrikkere på Oikoskontoret. Faktisk har Deli De Luca med disse teproduktene et større utvalg av økologisk te enn Rema 1000, Kiwi og flere andre dagligvarebutikker. Til sammen finnes det 20 forskjellige varianter av økologisk NUMI-te. Det holder for en kveld eller to.

 

Kaffekoppen kommer med mer øko. De har begynt lanseringen av produkter fra det store amerikanske merket Bigelow med 12 økologiske tealternativer. Produktene går for tiden inn i kaffebarer og frukt- og grøntbutikker. De kommer også med økologiske smakstilsettinger fra Torani, siruper og mer til ulike drikkevarer.   Varene kommer med båt  til Norge og de bruker bare beger basert på resirkulert papir.  Samlet sett selger de mer og mer økologiske produkter og ser ganske optimistisk på fremtiden.

 

 

Langdalen Frukt, Kristoffer Skaar, markedskonsulent.

Selskapet som blant annet leverer økologisk frukt og grønt til St. Olav Hospital i Trondheim var tilstede.  De hadde med en stor kasse økologiske appelsiner. For Østlandet er de økologiske varene en liten del av deres omsetning.

 

Fjordland Haakon Sæthre - salgsleder

Her var det ingen økoprodukter.  Fjordland har heller ingen økoprodukter under planlegging, så folk som vil ha hurtig økomiddag må feste tillit til andre enn Fjordland. Vi prøvde å gi noen tips.   

Fjordland har derimot økologisk barneyoghurt med flere ulike smaker i sitt sortiment .  Youghurtene finnes i flere dagligvarekjeder og supplerer derfor også smaksmessig Tines to økoyoghurter med jordbær- og bringebærsmak.  Tine er sentral eier i Fjordland.

 

 

Slik ser det nye designet ut på Møllerns økologiske kornbrød.  Foto: Møllerns.

Møllerens Cecilie L. Hjortland, markedskoodinator

Cecilie mente at begrepet naturlig for tiden var mer salgsfremmende enn økologisk.  Så her har Oikos og andre en jobb å gjøre med å få fram at økologiske produkter er naturlige og uten både det ene og det andre som folk helst ikke vil ha i seg. 

 

På messen hadde Møllerens med deres økologiske kornbrødpakning. Den har kommet ut i ny design siste året.  Noen av de andre økokornvariantene til brødbaking har de faset ut. Totalt har de i sin katalog 12 ulike kilospakninger av mel til brødbaking, boller og andre spesialprodukter i tillegg.  Til storkjøkken har de 10 kg økologisk siktet hvetemel og 30 kg økologisk sammalt hvete grov.  Så her er det bare for bakere og storkjøkken å bestille i stort. Trenger du økologisk spelt, havre og andre spesialkorn ser det ut til at du må kontakte noen av de andre melprodusentene.

 

 

JTS Gourmet AS, Lasse Gareid.

Her ble det full fart på den store standen når jeg spurte etter økologiske produkter.  Etter kort tid stod økologiske pestoer og økologisk olivenolje på bordet.  Den grønne økologiske pestoen er selskapets økologiske suksess, og det fortjener den.  Den har også en hendig liten størrelse i smakfullt design. Den finnes i noen dagligvarebutikker og i frukt- og grøntbutikker. De har ikke planer om nye økologiske produkter i 2010, men selskapet JTS Gourmet var tidlig ute med økologiske produkter og har tilpasset vareutvalget tidligere. De erfarer at salget tar seg opp nå og at det er en helt annen virkelighet enn det de hadde for få år siden.  De har våget å gå foran, det er god musikk i Oikos-ører.

 

 

Alive - Roy Henning Skaug - fra Tønsberg

Mitt retteprogram på PCen forteller at Alive er fornavnet på en pike eller jeg kan velge ordet avlive.  Men selskapet er ikke en pike og de er absolutt Alive. Dette er selskapet som står bak Tranebærjuicen som mange kjøper som forebyggende influensamedisin, den selger bra på vinteren og er det beste økoproduktet de har.  Alive har også kommet med blåbær- og tyttebærjuice.  De har også Höllinger Bio - økologiske fruktdrikker.  De skriver selv at Biodrikken er en balansert ytelsesfremmende drikk beregnet på barn og unge.  Drikken er fremstilt av økologisk juice (ikke konsentrat) og kildevann og har ingen kunstige tilsetninger, heller ikke sukker eller søtstoff.  Den selges på Shells bensinstasjoner - 7-Eleven. Så nå kan du fylle økologisk juice neste gang du skal fylle bensin.

Sitronbrus uten sukker har de kommet med det siste året.  Den bærer det vakre navnet Belvoir Fruit Farms - naturlig godhet. Den selges blant annet på Heliosbutikker og på Røtter.  Meget god sak i mange smaksutgaver.

 

 

Haugengruppen

Haugengruppen hadde en godt besøkt stand rett ved inngangen.  De laget varm mat som smaksprøver og skapte interesse rundt sine produkter.  I varelisten har de tre sider med økologiske produkter.  Den økologiske omsetningsvinneren til Haugengruppen er Heinz Tomatketchup.  Så har du ikke kastet ut de gamle sortene du har i kjøleskapet, så har du ikke fulgt med i debatten om tilsetningsstoffer.  Te, oljer, eddik, økologisk speltbrød i to varianter, Green Choice hasselnøttsjokolade, Bella pasta og ris.  Med andre ord, Haugengruppen skaffer mange økoprodukter som du bør finne i din butikk.  Nyhet er økologisk grønn te med sitron fra Twinings.

 

Bionade - økologisk brus produsert som det var øl

Bionade er å finne på Oikos sin stand som eksempel på økologisk brus uten sukker.  Du bør teste denne spesielle smaken.  Norganic står for importen av dette produktet og på bildet ser vi Hans-Fredrik Økland fra selskapet. Bionade blir også promotert på en del festivaler. Denne drikken har en tredjedel av det Tyske brusmarkedet og finnes i fire smakstyper.  Ambisjonen er at denne skal bli den ledende økologiske mineraldrikk også i Norge.  Bionade slipper skriv fra Mattilsynet på at de må forandre innholdet for å tilfredsstille EU-kravene i bruk av Bio-begrepet, som nå kun skal benyttes på økologiske varer.

 

Bama - uten en økofrukt

Hun rygget to skritt tilbake produktsjefen for industri i Bama, Wenke Enge, da jeg kom susende med fotoapparat og spørsmål om hvor Bamas økologiske produkte er.  For store Bama hadde ikke engang tatt med seg en økologisk gulrot til sin megastand.  Det blir vel ikke et negativ oppslag, spør hun.  Men det er de gulerøttene som ikke er der, som er Bamas økologiske suksess.  De er uten sprøytemiddelrester og skårer høyt på Oikos' smakstester.  Bama kan skaffe en rekke økologiske frukter og grønnsaker. På industrisiden har de kuttet ut pakninger av poteter og pakninger av grønnsaker ferdigstilt for raskt tilbreding på storkjøkken.  Men produktene kan bestilles som helvare.

 

Tine - et stort selskap i Norge

Tine. Jeg finner ingen notater eller bilder. Jeg ringer mine kollegaer.  Hvordan kunne jeg overse Tine på denne messen? Vi har jo nesten ikke skrevet om noe annet selskap i det siste.  Dette var ikke bra.  Men det var ikke mine øyne som hadde sviktet meg, Tine var ikke på fastfoodmessen, utenom gjennom selskapet Fjordland. Men melk hadde de levert til et utall kaffimaskiner som putret og gikk seg varme under å messen, Coca Cola for eksempel brukte Tine melk levert i pose.  Glem melkespann og kartonger, bæreposene blir ikke de samme etter dette.

 

 

Cocio - Elisabeth Barbosa Vig, brand manager. 

Ingen økoprodukter på standen.  Men de teller på knappene på å lansere den økologiske Cociodrikken i Norge.  Den har slått godt an i Danmark.  Jeg plukker med en stor plakat av Cocio-piken med tekst max 2 % fett og helt uten tilsetningsstoffer, her satses det på markedsføring. Hvor slank går det an å bli med sjokoprodukter? Det blir stor fart når den økologiske varianten kommer til Norge.

--

 

Disse inntrykkene og bildene er fanget av Reidar Andestad.  Send gjerne en supplering eller kommentar reidar@oikos.no  Følg med når 15 brand managere har sendt sine korrigeringer.

Annonsører

Samarbeidspartnere