En av tre vil betale mer for økologisk mat

10.07.2013
Det viser en undersøkelse utført av Sentio på vegne av avisa Nationen. - Dette er gledelige tall. Dersom de er representative betyr det at over en tredjedel av befolkningen setter pris på økologisk mat, sier daglig leder i Oikos - Økologisk Norge, Regine Andersen.

Stort potensial - behov for mer informasjon

Andersen sier at det er et høyt tall når man sammenligner med omsetningen av økologiske varer per i dag. Det er derfor et potensial for økning i salget.

- Det trengs fortsatt mer informasjon om økologisk mat, i tillegg til markedsføringskampanjer. Vår erfaring er at mange velger økologiske varer når de får informasjon om hva det er, sier Andersen.

Vekst i salg av økologisk mat

I 2012 ble det solgt økomat for 1,45 milliarder i dagligvarebutikker. Fra 2011 til 2012 økte salget av økologisk mat i dagligvaren med 17 prosent, og salgsveksten har fortsatt i 2013, melder kjedene.

KIWI har har hatt en økning i salget på 145 prosent, sier administrerende direktør i Kiwi, Jan Paul Bjørkøy. Det meste av veksten er innenfor tørrvarer. Gulrot, lettmelk og egg er de tre største produktene.

Også i Coop har salget av økologiske produkter vokst det siste året.

- Frukt og bær har økt med 30 prosent, grønnsaker med nærmere 15 prosent fra i fjor. Det skyldes nok at vi har samme pris på økologisk som konvensjonell frukt og grønt. I tillegg er det salgsvekst på økologisk barnemat, syltetøy og pasta. Coop sine egne merkevarer i Änglamark-serien går også bra, sier informasjonssjef Kristin Paus.

Varierende betalingsvilje

Paus sier at betalingsviljen varierer mye mellom de ulike varene.

- For produktkategorier der fordelene ved økologisk produksjon er åpenbar, som frukt, grønt og egg, er betalingsviljen høyere enn for enkelte andre kategorier. Barnemat er det stor betalingsvilje for, noe som trolig viser at koplingen mellom økologi og helse er tydelig for en god del forbrukere, sier hun.

- Tallene våre viser at når prisforskjellen er liten eller ikke-eksisterende, så øker salget. Da er det viktig å senke terskelen for å handle økologiske varer, sier Paus i Coop.

Les hele saken i Nationen.

Annonsører

Samarbeidspartnere