Enda flere dansker kjøper økologisk

11.12.2012
- Våre undersøkelser viser at flere husholdninger kjøper økologisk mat enn tidligere, men den enkelte forbruker kjøper ikke mer økologisk mat enn før. Videre er heller ikke forbrukerne så lojale mot bestemte varemerker .

 

Økoforbrukerne er mindre lojale enn før

Dette er oppsummeringen fra postdoc Polymeros Chrysochou fra matsenteret MAPP ved Århus Universitet. Han har gjennomført en stor undersøkelse sammen med flere andre forskere.

 

- Produsentene blir utfordret fordi konkurransen om økologisk mat er høy og forbrukerne ikke er så lojale. Det økologiske Ø-merket fungerer som en paraply for alle de økologiske produktene, og derfor skifter forbrukerne oftere mellom dem i forhold til ved tradisjonelle matvarer, forklarer Chrysochshou.

 

Produsent kutter ut konvensjonelle produkter

Prisen på skrella økologiske poteter har falt i Danmark som følge av økt konkurranse. Flere store aktører har kommet på markedet forteller bladet Økologi og Erhverv. Jensen Økologiske skal levere poteter og gulrot til CH Interfrugt. Selskapet CH Interfrugt har nå kuttet ut sine konvensjonelle poteter og gulrot og satser på økologiske. De mener dermed å ligge er par år foran konkurrentene.

 

Økologi og Erhverv forteller om fornøyde kunder som nå til sin overraskelse får økologiske poteter til samme pris som de før fikk konvensjonelle. Med et ukentlig salg på 5-6 tonn, blir Slagelsens-grosissten CH Interfrugt den viktigste kunden hos Jensen Økologiske. Grønt Fokus heter det økologiske datterselskapet til CH Interfrugt og de leverer mye til hoteller og restauranter i Danmark. De produserer kun ferskskrella ukokte poteter.

 

Änglamark 

Coops Änglamark med suksess i Danmark

Coops eget økologiske varemerke Ängalmark, har nå passert en milliard i omsetning i Danmark. Änglamark omfatter miljø- og allegivennlige produkter og de fleste produktene er økologisk godkjente. Konserndirektør Jan Madsen i Coop er svært fornøyd med veksten de har hatt med Änglamark produkter, selv om veksten ikke lenger er tosifret.

 

Se videoreklame her på Youtube.

 

Økomelk kampanjne dansk torstein

 

Økologisk melkekampanje i Danmark

I begynnelsen av desember startet en stor økologisk melkekampanje i Danmark. Den har innfallsvinkelen «– Dersom du visste….» Den skal synligjøre økologiske bønders innsats og fordeler ved økologisk melk til forbrukerne. Tre økologiske melkeprodusenter skal prege kampanjen som melkeutvalget til Økologisk Landsforening står bak. Økobøndene har tatt initiativet til kampanjen for å få fram et klart budskap til forbrukerne om økologisk melk.

 

Her finner du informasjonen som brukes i den danske økomelk- kampanjen.

 

Denne oppsummeringen er laget av Reidar Andestad, reidar@oikos.no

Annonsører

Samarbeidspartnere