Epler mot hjerte- og karsykommer?

18.10.2011
Epler kan forebygge hjerte-karsykdom, skriver overlege Berit Nordstrand på sin blogg."An apple a day keeps the doctor away..." Cellene på innsiden av blodårene våre produserer stoffer som kan utvide blodårene (eks. nitrittoksid) og stoffer som får blodårene til å trekke seg sammen (eks. endothelin-1). Stoffene som får blodårene til å trekke seg sammen, reduserer blodstrømmen i trange blodårer og kan øke risiko for både avleiringer av plakk på åreveggen og tilstopping av blodårer.

Dette er den idelle tiden for å få tak i norsk og gjerne økologisk dyrket frukt. 


Hemmeligheten med flavonoider

Pærer og epler inneholder flavonoiden quercetin, som kan redusere blodåreveggens produksjon av endothelin-1 (ref. Am J Clin Nutr 2008) og derved holde små, trange blodårer litt mer åpne. Slik kan epler være med å forebygge hjerte-karsykdom.

 

Det er flere hundre ulike flavonoider i frukt, grønnsaker og bær. Det er imidlertid ikke alle som er like effektive i å beskytte mot hjerte-karsykdom. Flavonoid-rik grønn te (ref. Am J Cardiol 2004;93), rødvin/druesaft av røde druer (ref.Circulation 1999; 100), og kakao (ref.J Hypertens 2003;21, ref. JAMA 2003;290) bidrar alle sammen med eplene til å stabilisere og forbedre funksjonen i blodårenes tynne indre cellevegg, endotelet (ref. J Sci Food Agric 2006;86) og kan forebygge hjerte-karsykdom, skriver Berit Nordstrand på sin helse-blogg.

 

Reduserer faren for slag

Spiser du frukt med hvitt fruktkjøtt og hvite grønnsaker, kan du redusere risiko for slag
Karsykdom i trange blodårer i hjernen og tilstopping av blodårer her, kan gi slag.
• Spiser du frukt med hvitt fruktkjøtt, slik som epler og pærer, kan du redusere risiko for slag med hele 52% ifølge forskere ved Wageningen Universitet i Nederland (ref. Journal of the American Heart Association,sept. 2011).

 

Forskerteamet var de første til å undersøke sammenhengen mellom frukt og grønnsakers farger og slagrisiko. Dette i en studie hvor de fulgte hele 20 069 friske voksne (snittalder 41 år) over en tiårsperiode og registrerte kostholdet og forekomsten av slag i gruppen. De kunne vise at slagrisiko kan reduseres med 9% for hver 25 g økning i daglig inntak av hvit frukt og hvite grønnsaker du spiser daglig. Et gjennomsnittlig eple veier 120 gram. Andre hvite frukt og grønnsaker kan være agurk, blomkål eller banan, skriver overlege Nordstrand på sin blogg.

 

Finn mer om epler og helse på Berit Nordstrands helseblogg

 

Annonsører

Samarbeidspartnere