Ett ekstra produkt kan doble økomarkedet

27.11.2010
Det ferske Økobarometeret viser at 19 % av forbrukere kjøper økologisk mat. Når 2 av 10 nordmenn har økologisk mat i handlekurven er det ved første øyekast underlig at økologisk kun har en markedsandel på 1,2 %. – Økobarometer viser at de fleste økokunder kjøper kun ett eller to økoprodukter på hver handletur. Om vi alle legger ett ekstra produkt i handlekurven vil det altså bety en dobling i solgte økovarer, sier Kristina Alnes, markedssjef i Oikos – Økologisk Norge. Vår oppfordring til deg er å begynne neste uke, kos deg med ett ekstra økologisk produkt i adventstida og bidra til et mer miljøvennlig og dyrevennlig landbruk.

-Om du ikke allerede har økoegg i handlekurven er det et fint ekstraprodukt å ta med neste gang, sier Kristina Alnes i Oikos. Som Christine Koht har poengtert i serien "Koht på Jordet" på VGTV, er det bare de økologiske hønene som får være ute og leve et naturlig høneliv. I tillegg er økologiske egg lett tilgjenglige til en bra pris.

 

Mange kjøper økologisk

20 % av norske kvinner og 15 % av norske menn handler økologisk. Disse kundene burde være spesielt interessante for handelen ettersom de har handlet for 71 % mer enn de som ikke har økologisk i kurven.

 

- Økokunder er gode kunder, sier Kristina Alnes, dette har mange i dagligvarehandelen lagt merke til. I høst kunne Norgesgruppen fortelle at de skal lansere et eget økologisk varemerke over nyttår og Rema 1000 fremhever økologi som en satsningsområde i sitt nye hypermarkedkonsept.

 

 

Økokunder handler for mer enn andre kunder. Foto: Oikos - Økologisk Norge

Mange bekker små

Hele 3 av 4 økokunder kjøpte kun ett eller to økologiske produkter på handleturen. Kun 4 % av de som kjøpte økologiske produkter, det vil si under 1 % av alle spurte, hadde kjøpt mer enn 10 økologiske varer. De virkelig økoentusiastiske er kun en liten andel av alle de som kjøper økologisk mat.  

 

På spørsmål om hvorfor de ikke kjøper mer økologisk mat, oppgir størst andel av de spurte at høy pris er den viktigste grunnen, etterfulgt av manglende sortiment og at det er vanskelig å finne økologiske varer. - Det er tydelig at handelen fortsatt har en jobb å gjøre for å legge til rette for økt forbruk, men ett ekstra økologisk produkt skulle være ganske enkelt å lete frem i de fleste butikker og trenger ikke gå ut over budsjettet, sier Kristina Alnes. Mange av de økologiske produktene er ikke merkbart dyrene enn de konvensjonelle, dette gjelder spesielt grønnsaker i sesong, egg og mange av Norgårdens påleggssorter.

 

Unngå merkeforvirring

Økobarometeret viser at de fleste kjenner Debios Ø-merke og vet betydningen av det, men det er betydelig forvirring i forhold til hvilke andre merker som betyr og ikke betyr økologisk.

 

En av fem tror at både Nøkkelhullmerket og Svanemerket betyr økologisk godkjent. En av ti tror at produkter merket med Grønt Punkt, Fairtrade og/ eller Nyt Norge er økologiske.

- Det er viktig å vite at Fairtrade-produkter også kan være økologiske, da er det i så tilfelle tydelig merket på emballasjen. Hun legger til at Fairtrade oppfordrer til økologisk produksjon men det er ikke et absolutt krav. -Siden økologiske produkter produseres i hele verden mens Fairtrade bare kommer fra utviklingsland, kan ikke alle produkter være sertifiserte av begge ordninger, forklarer Sele. Derfor kan man finne produkter som har både Ø-merket og Fairtrade-logo, som f.eks kaffe, te og bomullsklær, mens andre produkter bare har ett av merkene. - Når det gjelder tekstiler av naturfibre, så er det som er Svanemerket alltid økologisk, sier rådgiver i Oikos, Maiken Pollestad Sele.

 

Dette merket betyr ikke økologisk. Foto: Nyt Norge

 

- Det er spesielt urovekkende at forvirringen ikke er merkbart mindre blant de forbrukere som handler økologisk, sier Kristina Alnes, det kan bety at mange forbrukere i dag kjøper industrielle produkter i den tro at de er økologiske. Oikos har tidligere kritisert Nyt Norge for å fremme et bilde av alt norsk landbruk som økologisk. Resultatene av Økobarometeret kan tyde på at Nyt Norges' bruk av egenskaper som er knyttet til økologisk landbruk i sin egen markedsføring, har forvirret mange forbrukere til å tro at merket betyr økologisk. 

 

Se nøye på merkene i butikk og les på emballasjen om du er i tvil. Det er ikke tillatt å skrive at et produkt er økologisk om det ikke er godkjent som det, råder Alnes og Sele.

 

De beste butikkene like bra som i California

Matkunden Bourne forklarer at også hans venner har et bevisst forhold til matglede, og forsøker å kombinere det med økologisk mat, sier han til Aftenposten.

- Vår teori er at jo mer økologisk folk kjøper, jo billigere vil det bli, sier Bourne.

Han har bodd i Norge de siste fire årene, og handler mest mulig økologisk.

- Jeg har handlet økologisk siden 1998. Norske butikker har etter hvert like godt utvalg som i California. Og kvaliteten er stort sett veldig bra, sier Bourne til Aftenposten etter en handelrunde på Meny Ringnes Park i Oslo.

 

Se hele saken i Aftenposten lørdag om Matkjedenes gullkunder

Annonsører

Samarbeidspartnere