Extra lett å like

24.11.2016
Coop Extra kjører nå kampanje for økologisk mat på 90 busser og trikker i Oslo/Akershus. I tillegg har de visning på stasjonære reklameflater i bybildet og digitalt på T-banestasjoner. Kampanjen går over 8 uker og er en tung utendørskampanje i Oslo. Extra viser at de og Coop mener alvor når de sier at de vil bli best på økologisk. Resultatene fra butikk viser også at de er godt på vei.

Store kampanjer for økologisk mat er ikke hverdagskost. Mega og Meny er de to profilhusene som har bidratt mest til å synliggjøre økologisk mat de siste årene. Det siste halvåret har Rema også begynt å røre på seg, med oppkjøp av Kolonihagen, økosatsing i testbutikk på Ensjø og samarbeid med TINE om egen økomelkserie.

Extra utfordrer Rema
At Extra nå viser så tydelig at de virkelig satser på økologisk i kombinasjon med lavpris, må sies å være noe helt nytt. Det er ingen hemmelighet at Extra er Coop-kjedens satsing for å ta opp kampen med Rema. Fra oppstarten i 2006 har Extra vokst til godt over 200 butikker. De har kanskje en del av æren for at også Rema det siste året har hevet ambisjonsnivået for økomat. Kiwi har allerede eierskapet til sunt, frukt og grønt i lavprissegmentet, men må helt sikkert kjempe mer framover for å beholde den plassen.

Kvart milliard
I Extra-kjeden vil salget av økologiske varer passere en kvart milliard i 2016, og i hele Coop vil det selges økovarer for over 600 millioner kroner i år. Änglamark er Coop-butikkenes egen økologiske merkevare. Den har nå over 100 økoprodukter – og vokser stadig. Coop Änglamark økologisk spagetti og fettuccini er en av de mest spennende lanseringene i Änglamark-serien  høst. Der egg- og glutenfri pasta som er laget av soyabønner, og derfor perfekte for glutenallergikere. Antall økologiske produkter totalt i kjeden ligger på ca. 700.

Hva selger best?
Extra Nesodden ble kåret til best på økologi i Extra 1. halvår i år. De har imponerende andeler i de fleste kategorier – eksempelvis er halvparten av all barnemat og hver fjerde melkekartong som selges økologisk. Økosortimentet varierer en god del fra butikk til butikk. I følge Christian Hoel, kjededirektør i Extra, er det viktigere å ha riktige produkter enn på død og liv ha et stort antall.  Det er særdeles gode butikker i alle kjeder – og det er en del variasjoner mht. hvilke kategorier som selger best lokalt. Produkter med størst omsetning er:

  • BananerCC NO 2016 W40 coop digital adshel-5
  • Egg
  • Lettmelk
  • Ekstra lett melk
  • Gulrøtter
  • Agurk
  • Hakkede tomater

Endringer
Når det gjelder endringer, øker grønnsaker/poteter mest, deretter barnemat, frukt og bær og søtmelk. Blant høstens økologiske lanseringer er fersk kylling, soyapasta, ferskt brød og flere frukt- og grøntprodukter. I tillegg kommer noen populære utvidelser innen eksisterende kategorier: 12-pakk egg, Helmelk og norske havregryn.

Høy etterspørsel i hele landet
- Våre kunder, som også er våre eiere, ser ikke ut til å kunne få nok økologisk mat. Og dette er ikke et storbyfenomen, vi ser høy etterspørsel i alle deler av landet, sier Christian Hoel. Derfor har vi gjennom hele høsten utvidet sortimentet i butikk, og særlig med hverdagsvarer folk kjøper ofte.


Du kan lese mer om økologsk landbruk og mat på Coops hjemmeside her.


Foto: Coop

Annonsører

Samarbeidspartnere