Finanskrisa har ikke ødelagt økosalget i Danmark

05.10.2009
Danskene har ikke latt finanskrisen og flere innkjøp i lavpriskjeder påvirke økosalget.

- Salget i Coop Danmark er det samme som sist år og da ble det satt rekord, forteller Katrine Milman, miljøsjef i Coop Danmark, til Jyllands-posten.

Danske Rema 1000-butikker tilbyr et langt større økologiske vareutvalg til sine kunder enn det Rema 1000 i Norge gjør.
Foto: Økologisk Forening, okologi.dk

Danskene holder fast i økologien tross finanskrise

Det er aldri blitt solgt så mye økologisk mat i Danmark, som nå, trass finanskrise. Selv økt prisbevissthet og flere innkjøp i lavprisbutikkene har ikke gått ut over salget av økologisk mat. Omsetningen er like høy som i rekordåret 2008, skriver Jyllands -posten i en artikkel 5. oktober 2009.

 

Miljøsjefen i Coop Danmark, Katrine Milman, bekrefter dette ovenfor JyllandsPosten:
- Økologien har klart seg forholdsmessig vedre enn øvrige matvarer, og det er mer enn vi hadde forventetn. Vi selger like mye som i rekordåret 2008.

 

I 2008 var 6,5 % av alle solgte matvarer i Coop Danmarks butikker økologiske.

 

Kvalitet og sunnhet prioriteres

 

- Det er gledelig at økologien slipper så billig gjennom den største økonomiske krisen siden 1930-årene. Det viser at danskene også i tider med økonomisk nedtur prioriterer kvalitet og sunnhet når de skal handle mat, sier Henrik Hindborg, markedssjef i Økologisk Landsforening, til JyllandsPosten.

 

Dansk lavpris bedre enn norske

- Danskene er kommet mye lengre enn oss, og det ser vi veldig godt nå, sier Kersti Mathiassen, markedssjef i Oikos.
- Selv om flere dansker handler i lavprisbutikker nå pga. finanskrisen, kan de fremdeles velge økologiske varer, fordi lavpriskjedene i Danmark har et langt større økologisk varetilbud enn lavprisbutikker i Norger.

 

- Her i Norge har vi sett at både økosalget og frukt og grøntsalget generelt har gått ned. Samtidig har salget av sukkervarer, sjokolade og chips økt betraktelig. Dette er svært synd ut fra ønsket om at folk skal spise sunn og helsebringene mat, sier Mathiassen.

 

I Danmark har f.eks. lavpriskjeden Netto kjørt kampanje med salgord som "Alle skal ha råd til økologi" og de norskeide kjedene Rema 1000 og Kiwi har et helt annet utvalg av økologiske varer i Danmark, enn det man finner her i Norge, forteller Mathiassen.

 

Øko-kampanje i danske Netto: Alle skal ha råd til økologi 

Bilde fra øko-kampanje i lavpriskjeden Netto: "Alle skal ha råd til økologi"
Foto: Økologisk Forening, okologi.dk

 

Les mer hos Økologisk Landsforening i Danmark, hvor deler av informasjonen er henter fra.

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere