Forbukerrådet: Vanskelig å ta grønne valg i butikkene

03.09.2010
Dyrt, bortgjemt og tilfeldig er konkusjonen på Forbrukerrådets testing av grønne varer i 62 dagligvarebutikker. Forbrukerrådet har sett på pris i forhold til ordinære varer, tilgjengelighet og eksponering i butikk. – Det stemmer med vår erfaring at CoopMega og Norges gruppens Meny ofte er de beste butikkene på økologsike vareutvalg, selv om det er også her er overraskende store forskjeller mellom butikkene. Det er mye ujevnt og mye dårlig økologisk utvalg i andre butikker og særlig i lavprisbutikkene, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge, dette må ikke vi som bevisste forbrukere godta.

Også Forbrukerrådet har problem med å finne økologisk leverpostei i de 62 butikkene de har testet med unntak av noen Meny-butikker. -  Denne gode økologiske leverpostein fra Norgården må etterspørres slik at den kommer på plass, sier Kristina Alns i Oikos - Økologisk Norge.

 

Forbrukerne skal ha mulighet til å velge grønt

 

 - Vi jobber for at forbrukerne skal ha mulighet til å velge grønt når de står i butikken, sier fagdirektør i Forbrukerrådet Gro Tvedt Anderssen, som mener at kjedene må ta et større ansvar for å legge til rette for dette. -Oikos er glad for at Forbukerrådet har gjennomført en slik undersøkelse og håper dette fører til at butikkene bedrer inntak av økologiske varer og synligheten av disse, sier Kristina Alnes.
 

Prissetting og informasjon er ikke god nok

- Økologisk mat viser seg å være uforholdsmessig dyrt, og det viste seg ofte at varene manglet prisopplysninger. Dessuten fant vi store variasjoner mellom kjedene, men også mellom butikker i samme kjede, sier hun i følge  Forbrukerportalen. Dette vitner om manglende retningslinjer og vilje til å satse på grønne produkter, sier Anderssen.
- Når det gjelder å ta grønne valg, blir ikke forbrukeren bedre enn butikken. Kjedene må bli flinkere på å stimulere kundene sine til å velge grønt. Og det gjør de ved å vise fram varene, og sørge for et godt utvalg til sunne priser.

 

Økologisk frukt

-Lavpriskjedene hadde svært begrenset tilbud, og dårligst ut kom Rema, Rimi og Kiwi. Supermarkedene har større utvalg. Coop Mega og Meny kom best ut med flest butikker og bredest utvalg.

 

Økologisk grønnsaker

- Lavpriskjedene hadde svært begrenset utvalg, og spesielt Rema og Rimi. Best hos Coop Prix. Noe større utvalg i supermarkedene.

- Grønnsaksavdelingene er uoversiktlig på pris. Store prisvariasjoner innenfor butikker innen samme kjede.

- Positivt er Meny og Coop Mega som fremhevet økologiske produkter i hyllen.

 

Økologiske egg

- God tilgjengelighet i samtlige supermarkeder og de fleste lavprisbutikker. Samtlige Kiwi-butikker hadde økologiske egg. De tre andre lavpriskjedene var det kun 1-2 butikker i hver kjede som manglet økologiske egg.

- Størst prisforskjell hos Spar, med 32 % forskjell mellom økologiske og vanlige egg. Minst prisforskjell hos Meny og ICA Supermarked.

 

Økologisk melk

- Kun Tine produserer Ø-merket melk i variantene lettmelk og skummet. 58 av 62 butikker førte økologisk lettmelk, mens kun fire butikker hadde økologisk skummetmelk.

-Prisforskjellen mellom økologisk melk og vanlig melk i supermarkedene er fra 14-20 %. I lavprisbutikkene fra 21-26 %.

-Ulik plassering. Noen har Debio-merket synlig på hyllekant, mens andre har økologisk melk sammen med nisjeprodukter.

 

Økologisk rømme

- God tilgjenglighet. I supermarkedene var prisforskjellen fra 26-35 % mellom økologisk lettrømme og vanlig lettrømme. Minst forskjell hos Spar-butikkene. I lavprisbutikkene var prisdifferansen på mellom 25-38 %.

- Mye rot med plassering og informasjon i butikken. Enkelte butikker hadde egne prislapper. Store forskjeller mellom butikkene i samme kjede.

 

Økologisk bacon og leverpostei

- Økologisk bacon og leverpostei var så godt som fraværende. Meny hadde både økologisk leverpostei og bacon. Kun en Coop Mega butikk hadde økologisk bacon.

 

Les hele saken hos Forbrukerådet http://forbrukerportalen.no/Tester/2010/gronne_dagligvarer

Annonsører

Samarbeidspartnere