Forskjellen mellom økologisk og konvensjonell mat er ikke synlig nok

04.08.2011
— Markedsføringen av økologiske produkter har ikke synliggjort forskjellen fra konvensjonelle produkter godt nok, sier kommunikasjonsrådgiver og daglig leder for kommunikasjonsbyrået Siste Skrik, Elizabeth Hartmann til Nationen.
- Det er viktig å bedre få fram miljøfordeler og sunnhetsfordeler med økologisk mat, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge som er enig i Hartmanns analyse. Kort sagt er økologisk mat bedre for folk, dyrene og miljøet, legger han til.

Økologisk frokost kan du få ved å velge økologisk froksotblanding som her hos ICA.  Foto: ICA


Handlevaner er også viktig


Det er ikke dårlig markedsføring som er hovedårsaken til at etterspørselen etter økologiske varer er lav i Norge sammenlignet med andre land, legger Hartmann til. Her tror jeg nordmenns handlevaner og preferanser har størst betydning.
Hadde fordelene ved økologiske matvarer vært bedre synliggjort for norske forbrukere, tror Hartmann man ville klart å overbevise noen flere - men ikke majoriteten av befolkningen.

 

- Reklame alene ikke nok

- Reklame alene vil ikke være nok. Når det gjelder matvarer er nordmenn veldig prisbevisste, og mindre kvalitetsbevisste. Mitt inntrykk er at folk i land som for eksempel Frankrike og Danmark er mer opptatt av kvalitet. Der småhandler de derfor oftere på markeder og i spesialbutikker, mens vi nordmenn storhandler hos lavpriskjedene en gang i uka. Dette handlemønsteret gjør at vi også er mer avhengig av lang holdbarhet på matvarene vi kjøper.

Hartmann tror det vil ta tid å øke nordmenns bevissthet rundt fordelene ved å velge økologisk. Og den lave interessen for fordelene ved å velge økologisk mat, tror hun skyldes at vi ikke har opplevd noen store matskandaler her i landet.

 

Større interesse i Danmark

- Det er fælt å si det, men en giftskandale ville nok økt salget av økologiske produkter betraktelig. Dette fordi det ville gitt et økt fokus på hva giftstoffer gjør med deg, sier hun.

 

Dette er utdrag av sak i Nationen som har ført til stor debatt som du kan følge her.

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere