Fortsatt økovekst i Danmark

27.04.2011
Danske COOP, Arla, Dansk Supermarked og Økologisk Landsforening melder om økologisk vekst i Danmark i 2010. Det skapte forvirring at Dansk Statistikk gikk ut med tall for det motsatte tirsdag, men de trakk senere på dagen tilbake sin rapport. Både Nationen og Dagligvarehandelen har hatt oppslag basert på dette, begge mediene har nå trukket sakene.
-Omfanget av økologisk handel og den stadige veksten av denne i Danmark, viser at danske forbrukere i langt større grad enn de norske ser tilleggsverdier i økologisk mat, sier Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. Danskene ligger på verdenstoppen i økologisk handel per innbygger.

- Vi har forsatt økologisk vekst i våre butikker, melder Katrine Milman som er økologiansvarlig i Coop Danmark.  Foto: Oikos.

 

Framgang i både 2010 og 2011

Det økologiske salg i Danmark har vokst voldsomt, også gjennom finanskrisen. Salget av økologiske matvarer ble fordoblet fra 2005 - 2009. Nye tal fra Danmarks Statistikk meldte tirsdag morgen om et fall på 12 prosent siste år, men Danmarks Statistikk har nå erkjent, at der er feil i tallene og trukket dem tilbake, skrier Økologisk Landsforening på deres hjemmeside.

- Vi er sikre på, at salget steg i 2010. Supermarkeder og økologiske virksomheter, vi samarbeider med, melder om samlet fremgang både i 2010 og 2011, sier Paul Holmbeck, direktør i Økologisk Landsforening.

 

Positiv utvikling i Coop 

COOP, gjennom supermarkedene Kvickly, SuperBrugsen, Irma og Fakta står for knapt halvdelen av det økologiske salg i Danmark, melder om stigning i salget både i 2010 og 2011:

- På tross av finanskrisen kan vi se, at det går riktig godt for det økologiske salget. Og vi har meget positive forventninger til fremtiden, sier Katrine Milman, økologiansvarlig i COOP.

 

9 prosent opp på økologiske meieriprodukter

Astrid Gade, kommunikasjonssjef  i Arla, som står for hovedparten av det danske økologisalg innenfor meieriprodukter, undrer seg også over tallene fra Danmarks Statistikk, som sier, at salget av meieriprodukter er falt 17 prosent:

- Vi kan slett ikke gjenkjenne tallene, vi har en samlet stigning på ni prosent på alle økologiske meieriprodukter, herunder melk, ost og smør i 2010.

 

Vekst hos Dansk Supermarked 

Dansk Supermarked, som står bak butikkene Netto, Bilka og Føtex, bekrefter også, at de har hatt stigning i økologisalget i 2010, og at stigningen fortsetter her i 2011.

 

Forbrukerne har tillit til økologisk mat

Paul Holmbeck er glad for, at der fortsatt er så stor oppbakning til økologi fra de danske forbrukerne:

- Danskerne er under krisen blitt bevisste på, hva de får for pengene. Og Ø-merket har bitt seg fast som en garanti for rene matvarer, dyrevelferd og miljøvennlig produksjon. Samtidig vil flere gjerne vite, hvor matvarene kommer fra, og hva de inneholder, og det er lettere å gjennomskue, når der er tale om økologiske varer. Der er fortsatt sterk oppbakning til de økologiske bønders arbeide, sier Paul Holmbeck.

Annonsører

Samarbeidspartnere