Fortsatt økt salg av bærekraftige og økologiske produkter i USA i 2009

05.01.2010
Til tross for den verste tilbakegangen i amerikansk økonomi på flere tiår, har salget av økologiske og bærekraftige produkter fortsatt å øke. Salget av bærekraftige og etiske produkter, fra energieffektive lyspærer til økologisk mat, økte med nesten 9 % i 2009, til ca 38 milliarder dollar, kan man lese i et nyhetsbrev fra Organic Monitor.

En av mange salgsboder med økologisk frukt og grønt på Farmers market i Santa Monica, Los Angeles. Foto: Oikos

 

President Barack Obamas engasjement for å takle klimaendringene, en rekke matskandaler og effektiv markedsføring av bærekraftige produkter har overbevist flere amerikanere til å handle "grønt".  

 

Utvalget har også økt. Mens bærekraftige og økologiske produkter normalt har vært å finne på "øverste hylle" i mange amerikanske supermarkeder, har et økende antall kjeder, slik som Wal-Mart Sotres Inc. og Safeway Inc. utvidet deres miljøvennlige vareutvalg i lavere prissegmenter.  

 

Noen eksperter mener at den globale finanskrisen, samt kampen mot global oppvarming, har fått forbrukerne til å tenke mer over sine handlevaner, både ut fra et økonomisk og et miljøperspektiv.

 

- Finanskrisen har minnet folk om de utilsiktede konsekvensene av kollektiv adferd, sier Scott Bearse fra Deloitte Consulting, som legger til at når folk først har begynt å handle "grønt", fortsetter de som oftest med det.

 

Shelly Balanko fra Hartman Group, et konsulentfirma som er spesialisert på markedsføring av bærekraftige produkter, sier at forbrukerne har oppdaget at "grønne" produkter har bedre kvalitet, samtidig som de forårsaker mindre skaler på miljøet.

 

Balanko mener kundene tenker at "Hvis jeg kjøper dette, vil det forsøple mindre og jeg vil få god valuta for pengene".

 

Nord-Amerika, med USA i spissen, sto for 43 % av verdens totale omsetning av økologiske varer i 2007. Salget av økologisk sertifiserte produkter økte med 17 % i 2008, til 24,6 milliarder dollar.

 

I følge Organic Monitor, viser de gode salgsresultatene, trass finanskrise, at forbrukernes etterspørsel etter økologiske og bærekraftige varer ikke er en døgnflue. Forbrukernes økende interesse for miljørelaterte og etiske forhold, vil øke etterspørselen etter miljøvennlige og etiske produkter. Organic Monitor forventer derfor at den positive utviklingen vil fortsette.

 

Artikkelen er en redigert oversettelse fra Organic Monitor.

Annonsører

Samarbeidspartnere