Forventer ny økovekst i 2009

07.01.2009
-Flere grunner taler for at norske forbrukere vil øke sin økohandel i 2009, tross økonomisk usikre tider. Folk handler i volum mat som før og vektleggingen av helse og miljø vil ikke bli mindre, sier markedssjef Kersti Mathiassen i Oikos.

 

 Samtidig får vi også i 2009 flere økologiske produkter ut i butikk, samt økt konkurranse mellom økologiske merker som "Änglamark"i Coop og "I love Eco"i ICA, som vil bidra til økologisk handelsvekst, sier markedssjef Kersti Mathiassen i Oikos, fellesorganisasjonen for økologisk produksjon og forbruk. 

 

   Kersti Mathiassen, Oikos

 

Mer økologisk kjøttpålegg og svin

 

Kjøttproduktene vil komme tyngre i 2009. Her har Nortura alene hatt en økning på over 100 % i 2008. I tillegg har det kommet nye produsenter på banen, som "Den stolte hane". Oikos tror salget vil øke betydelig også i 2009 med blant annet lansering av økologisk pålegg som roastbeef i Norturas nye varemerke "Økologiske Norgården" og trolig følger produkter av økologisk svinekjøtt senere på året. Egg vil beholde posisjonen som ferskvaren med høyest økoandel, men det blir også spennende å følge salgsutviklingen til nye produkter slik som økologiske karbonader, samt produkter av økologisk kylling og kalkun, sier Kersti Mathiassen.

 

 

Spenning til melken

 

Økomelk blir den store spenningen i 2009. Her opplevde vi en nedgang i 2008 etter flere år med fin vekst.  Dette kan skyldes omlegging av emballasjen, prising og profilering i butikk.  Samtidig ligger vi langt bak omsetningen av økomelk i Sverige og Danmark og det er rart om norske forbrukere ikke i større grad vil satse på kvalitetsmelk basert på mye grovfor og miljøvennlig produksjon. I Oikos tror vi derfor at økomelken vil øke igjen i 2009, sier Kersti Mathiassen, som her vil følge utviklingen ekstra nøye. Vi forventer også at Tine vil komme med flere økologiske produkter i 2009 som for eksempel brunost.

 

 

 

For flere opplysninger

Kersti Mathiassen tlf 23 10 96 43 eller 917 97 410 e-post: kersti@oikos.no

 

Annonsører

Samarbeidspartnere