Globalt økomarked på 420 milliarder

05.01.2011
Det globale markedet for økologiske varer har merket konsekvenser av finanskrisen og lavkonjunkturer. Men ikke verre enn at det fortsatt har vært en vekst og salget er på vei opp igjen. I 2009 ble den samla veksten i økologisk omsetning på 4,7 % til 420 milliarder kroner. I de siste årene før dette har veksten vært tosifret, skriver Organic Monitor i London i sin årlige rapport.
- Dermed har det globale økomarkedet i 2009 vært mer postivt enn utviklingen i Norge 1.halvår 2010, sier daglig leder Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge. I verdi økte økologisk omsetning i Norge i 2009 med hele 9,6 %, det dobbelte av snittet globalt.

Økomarkedet vokser mer i Sverige og Frankrike enn ellers i Europa. USA har passert Europa i økologisk omsetning tross omfanget av krisen der. Bildet viser økologiske Yoggi-produkter i Sverige, foreløpig ikke å få i Norge. Foto:Oikos.

 

USA gikk forbi Europa

Særlig ble de europeiske markedet merket av krisen, mens amerikanerne merkelig nok klarte seg mye bedre. I følge rapporten er nå det økologiske markedet samlet større i Nord-Amerika enn i Europa. Det store tyske markedet viser ingen vekst i 2009 mens Frankrike og Sverige med 15 % vekst er de beste i Europa.

Latin-Amerika har vokst som produsent av økologisk frukt, nøtter, grønnsaker og kjøtt.

 

Ferskvarer mest populært

Det er innen ferske produkter vi finner størst økologisk salg. Frukt og grønnsaker som epler, appelsiner, kålrot og poteter er typiske inngangsprodukter for forbrukere som vil handle økologisk. Disse produktene appellerer til forbrukernes søken etter sunne og næringsrike produkter. Meieriprodukter og bryggerivarer er den nest største økologiske produktgruppen.

 

De ferskeste norske økotallene finner du i SLFs rapport fra 2.halvår 2010

 

Her finner du et større av utdrag ar rapporten fra Organic Monitor og link til kjøp av rapporten

Annonsører

Samarbeidspartnere