Grønn bølge

08.03.2015
Det er et slit å orientere seg som forbruker i en forurenset verden, skriver Marte Bjørklund i Bergens Tidene.

Likevel er hun heldigvis løsningsorientert.

Bjørklund er også mer nyansert når det gjelder helseeffekt av økologisk mat, enn de fleste andre journalister har klart å være. Hun skriver:

"Noen studier viser at økologisk mat er sunnere enn den konvensjonelt produserte, andre konkluderer med at det ikke er noen forskjell. Økologisk mat inneholder ikke spor av sprøytemiddel, men norske myndigheter sier at tillatte nivåer av sprøytemiddelrester ikke utgjør noen helsefare. Verdens helseorganisasjon sier det motsatte".

Handler om mer enn mat

Bjørklund evner også å ha en mer helthetlig tilnærming, for det handler om mer enn mat og helseeffekt:

"Oppmerksomheten rundt økologi feier ikke bare over matbordene våre", forsetter hun, og viser til forskning og fakta om kosmetikk klær.  - Dette er noe vi ser at flere ikke tenker så nøye over som maten de spiser, sier seniorrådgiver i Oikos - Økologisk Norge, Maiken P. Sele. - Bomull er blant de vekstene som sprøytes aller mest. Både miljø- og helsekonsekvensene er enorme, fortsetter Sele. Hun har jobbet i sørlige Afrika i 12 år og selv sett fatale konsekvenser.

Se oversikt over hvor du får tak i klær og andre tekstiler av økologisk bomull her.

Hva med kosmetikk?

Ved Norsk Institutt for Luftforskning (NILU), forsker de blant annet på sammenhengen mellom det vi smører på huden, puster inn og spiser, og det vi finner i blodet. Elbjørg Heimstad, forskningsdirektør ved NILU, er sitert med et godt økologisk prinsipp til grunn for det hun sier: - Vi har studier som antyder at konserveringsmidler, som parabener, kan forstyrre hormonbalansen. Det vil ikke si at parabener er akutt farlig. Men så lenge den usikkerheten finnes, bør vi innta en føre-var-holdning og heller ty til alternative ingredienser, sier Heimstad.

Se oversikt over økologisk kosmetikk her.

Les mer om deodoranter her.

Bjørklund minner oss på at valgene vi gjør som forbrukere påvirker hva som tilbys i butikkene. Når etterspørselen øker, blir det flere økologiske produkter i hyllene - så da vet vi hva vi har å gjøre - etterspørre, ikke syte over dårlig utvalg.

Les hele artikklen i Bergens Tidende

Annonsører

Samarbeidspartnere