Grønn forbrukerforvirring

23.01.2012
Mange vet ikke forskjell på merkene som pryder matvarer. Ole-Christian Olsen Apeland har i Haugesund undersøkt folks forhold til økologisk mat. Oppdragsgiver er Grønn Hverdag. Han ble overrasket over forvirringen han fant, skriver Haugesund Avis.

Coop butikkene har rekke urteplanter og alle er økologiske.  Foto: Oikos


Kjernekunder er kvinner mellom 26 til 39 år

Lørdag la Ole-Christian Olsen Apeland fram sin rapport, etter å ha gransket svarene fra 150 anonyme personer. - Cirka 20 prosent sier de pleier å handle økologiske varer. Da går det helst i frukt, grønnsaker og meieriprodukter. Hovedgruppen blant dem som handler økologisk, er kvinner i alderen 26-39 år. Høyere utdanning og god økonomi, er også kjennetegn, sier Apeland.

 

- Disse funnene stemmer godt med andre forbrukerundersøkelser, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge og kommer kanskje best fram når det gjelder den store handelen av økologisk barnemat.  Her har Rema 1000 fortalt om 70 prosent vekst de siste månedene.

 

Handler for familiens beste

De som i første rekke kjøper økologiske varer, gjør det for familiens del. De er opptatt av hva som er sunt, best for barna og familien, og er ute etter enda mer gevinst enn «bare» det miljømessige.

- Disse kvinnene gjør bevisste valg, og er opptatt av kvalitet, smak, innhold av e-stoffer og villige til å betale mer for å få det de vil ha, sier Apeland om sine hovedfunn.

Blant undergruppene finner han «de nye menn». Trenden er at unge menn er mer bevisste på hva de vil kjøpe.

 

Behov for mer informasjon

Konsulenten leverer sin rapport med noen anbefalinger til oppdragsgiverne. Viktigst er å få spredd mer kunnskap. For det kom tydelig fram av svarene at folk ikke kjenner merkeordningene.

 

 

Forholdet til norsk mat


Folks syn på norsk mat, er blant de mest interessante svarene. Ingen svarer «helt enig» på en påstand om at norske produkter er av så god kvalitet at man ikke trenger å kjøpe økologisk. Men 61 prosent av de som ikke kjøper økologisk er litt eller mer enig. 40 prosent av kjøperne heller også den veien, mens like mange er helt uenige i påstanden, skriver Haugesund Avis.

 

Les hele saken hos Haugesund Avis

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere