Hagemessen med grønt samarbeid

10.04.2011
Et sikkert vårtegn er gjennomført, den store Hagemessen på Lillestrøm. Messen fant sted i helgen. I år samarbeidet Oikos – Økologisk Norge, Grønn Hverdag, Biodynamisk forening og Hagebrukslaget til Oikos i Oslo med en felles informasjonsstand. Mange folk var innom Hagemessen for å kjøpe det de trenger til sin hage.

På fellesstanden var det særlig god respons på Grønn Hverdag sin kompost presentasjon og salg av frø fra Biodynamisk forening.  Hyggelig respons og noen nye medlemmer fikk vi, rapporterer Helene K Austvoll fra Oikos - Økologisk Norge.

 

Kompostering skaper ekte liv i hagen

Mat- og hageavfall utgjør omtrent 30 prosent av søpla vår. Hvis du komposterer mat- og hageavfallet lager du mindre søppel, og skaffer deg et utmerket jordforbedringsmiddel til hagen din.  Skriver Grønn Hverdag på sin informasjonsside, under kan du gå inn på det temaet du lurer på:

 

Økologiske frø?

Skal du ha tak i økologiske og biodynamiske frø må du ofte bestille disse.

Her finnr du informasjon om frø til biodynamisk jordbruk.

Liker du økologisk og biodynamisk mat? Da er disse frøene definitivt noe du bør se nærmere på. Det å kjøpe økologisk mat er å investere i kvalitet, smak og helse. Men hvorfor ikke prøve å dyrke økologisk mat selv? Med frø fra Demeter / Bingheimer Saatgut får du et så godt utgangspunkt som mulig, nemlig såfrø som kommer fra sertifisert biodynamisk drift.

Hos Røtter St Hanshaugen finner du til enhver tid et stort utvalg økologiske frø - spinat, gulerot og sikre valg, men også mye annet. Bare kom innom og la deg inspirere, skriver butikken på sin hjemmeside.

Frø og foredling

De fleste frøfirma i Norge fører økologisk såvare, skriver Agropub om dette.  Du kan også bruke utenlandske firma, med visse restriksjoner på mengde som importeres. I databasen OrganicXseeds kan du søke på arts- og sortsnivå etter økologiske frø på det europeiske markedet.

 

Piknik i hagen med rugbrød?

Etter en dag på stand var det reklamen under fra Mestemacher om rugbrød som gjorde mest inntrykk:

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere