Halv MØMS i Danmark og økopriskrig i Norge

28.12.2011
Slutten av 2011 markerte starten på en ny priskonkurranse mellom kjedene på økologisk mat anført av Rema 1000. Rett før jul lanserte Rema flere tiltak, og det dukket opp en helsides annonse for økologisk mat i Aftenposten. I Danmark kjører norske eide Kiwi, kampanjen ½ MØMS, der de gir halvmoms på økologisk mat, forutsatt at du skaffer deg et MØMS-kort.
- I Norge er det priskonkurranse særlig på økologisk barnemat, og i Oslo kjører Rema 1000 20-30% rabatt på all økologisk mat. Vi venter spent på å se hvordan Kiwi i Norge vil svare på dette, sier Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. Normalt har Coop Prix hatt best utvalg av økologisk mat av lavpriskjedene, nå vil vi følge utviklingen på både vareutvalget og prisene i de ulike lavprisbutikkene, legge han til. Han tror at det er særlig et større vareutvalg i disse butikkene som vil trekke den økologiske omsetningen opp.

Coop var først

Først i Norge med omfattende rabatt på økologisk mat var Coop. De gav lenge kunder med medlemskort 15 % rabatt på økologisk frukt og grønt. Ica har kjørt 40 % rabattkampanjer på sin varegruppe" I love Eco". Coop har de siste par årene kjørt kampanjepriser på hele og deler av sin varegruppe økologisk Änglamark. Samtidig fortsetter Coop sin store kampanje på økologisk ekstra lett melk fra Rørosmeieriet. Denne økologiske melken får man kjøpt på alle Coop butikker over hele landet. Norges Gruppen har rullet ut sin økologiske varegruppe Go Eco der flere varer er rimeligere enn tidligere.

 

Tror på mindre prisforskjell mellom økologisk og konvensjonell mat

-Slutten av 2011 og 2012 kan føre til at prisforskjellen mellom økologisk og konvensjonell mat blir mindre på en del varer, det vil lett gi økt omsetning og mange som tidligere lot være å kjøpe økologisk på grunn av pris nå velger å gjøre det. - Det blir veldig spennende å følge utviklingen, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge som forsvarer at økologisk mat både på grunn av kostnader ved produksjonen, men også på grunn av kvaliteten ved produktene, normalt bør kunne prises noe høyere enn tilsvarende konvensjonell produkter.  Folk velger over tid  økologisk mat fordi det er bedre for dem, bedre for naturen og bedre for dyrene og ikke primært på grunn av prisene, legger han til. Men en del unngår å kjøpe økologisk mat der prisforskjellen er stor, denne prisforskjellen håper han det nå blir mindre av.

Annonsører

Samarbeidspartnere