Heinz med øko-quiz på sin nye miljøemballasje

20.09.2011
Heinz går ut med miljøspill på restaurantflasker for å markere bruken av ”Plant Bottle”, forteller PackNews. Spillet, som kalles ”Guess What My Bottle Is Made Of?”, gir publikum anledning til å teste sine økologiske kunnskaper. Det vinker premier i form av en miljøvennlig bil og en ukes såkalt økoferie i Costa Rica.

Det kryr av økologisk Heinz ketchup flasker ved norske festivaler og større arrangementer, ikke minst  takket være økologisk matprosjekt ved store arrangementer som Oikos - Økologisk Norge kjører med støtte av Statens Landbruksforvaltning.  Nå kommer Heinz med økoquiz på sine flasker og det syns prosjektleder Marte von Krogh er morsomt.  Foto:  Oikos


Økoquiz over hele landet

Festivalsjef for økologisk mat i Oikos - Økologisk Norge, Marte von Krogh, mener dette er utmerket. Kanskje en ide for Tine eller Rørosmeieriet å begynne med øko-quiz på sine kartonger, sier hun, som årlig får mange tusen til å ta ulike øko-quiz ved Oikos-sine stands på festivaler over hele landet. Nå får Oikos konkurranse av ketchupleverandør Heinz og syns det er gøy.

- Med dette tiltaket ønsker vi å sette en sterkere fokus på den såkalte "planteflasken", opplyser Heinz i Holland.

 

30 prosent plantebasert

Som kjent er materialet i denne "grønne" emballasjevarianten en blanding av polyester og inntil 30 prosent råvare med basis i planter (sukkerrør). Coca-Cola er blant dem som ivrer sterkt for "Plant Bottle".

De involverte partene sier at flaskene ser, kjennes ut og funksjonerer akkurat som en tradisjonell PET-flaske, samtidig som de er fullstendig gjenvinnbare.

Denne QR-kodevarianten skal være den største endringen for selskapets ikoniske flaske, som første gang ble introdusert i 1983. Nå bruker Heinz "Plant Bottle" til alle flasker med 20-ounce innhold på så vel konsument- som på restaurantsektoren.

 

QR-kode

Testutløseren i form av en QR (Quick Respons) kode, blir brukt på en Heinz-flaske for første gang i historien. Aksjonen er svært tidsbegrenset - 30. september er siste dato for påmelding. Men interesserte kan klikke seg inn én gang om dagen inntil da, for å øke vinnersjansen.

 

For å kunne delta er en smartphone helt nødvendig. Opplaget er limitert til 57.000 eksemplarer.

Interesserte vil finne nærmere detaljer om konkurransen på www.HeinzKetchup.com/plant-bottle

 

Denne teksten har vi pakket ut fra PackNews.no

 

Annonsører

Samarbeidspartnere