Hva er mest lest på Oikos-siden i 2010?

02.01.2011
Vi vil her gi en liten tilbakemelding til våre lesere på hvilke saker som førte til flest besøkende på Oikos-siden i 2010. Vinnersaken er nyheten i mars om Coops store satsing på egen økologisk melk under merkenavnet Änglamark .
-Dette er også den største og viktigste økologiske nyhetssaken det siste året, sånn sett gir interessen for dette et dekkende bilde. Vi er glad for at mange benytter Oikos-siden på nettet og at fine tall for 2010 viser at vi når ut til mange gjennom vårt informasjonsarbeid, sier Reidar Andestad. - Vi vil anstrenge oss mye for å nå enda bredere ut med øko-informasjon i 2011, sier han.

Mange leste om Rema 1000 sin kjøp av økologiske Gram slottsgård i Danmark, men det var ikke denne saken som skapte flest besøkende på Oikos-siden.

Aftenposten Innsikt gav mye informasjonn om økologisk mat i denne utgaven.  Saken ble fulgt opp på Oikos- siden under overskriften - Litt gift her og der.

 

makrobilde av bie på blomst

Saken om omfattende  biedød skapte bred medieinteresse og mye besøk på Oikos-siden. 

innersakene på Oikos-siden

Her følger listen, med dato og antall besøkende og hvilke oppslag som vart lagt ut denne dagen, noen av dagene var det flere oppslag.

17.mar

2889

Coop Änglamark økomelk

     

18.mar

2874

Forbrukerombudet må rydde opp, Dagens omlegging til øko

04.mai

2419

Litt gift her og der, Ukens konkurranse, 10 år Rørorsmeieriet

19.apr

2222

Raw Food bølgen stiller krav til grønnsaker (laget 18.04)

12.mai

2104

Biedød

         

05.mai

2041

Naken bad på festival

       

09.nov

1942

Mange vil bli redaktør, Vinner aksjon usprøyta, Oikos i Zambia  

11.okt

1915

Aksjon usprøyta - konkurranse

     

27.apr

1893

Økt øko-husdyrtilskudd, Jordbruksforhandlingene

22.apr

1880

Mange vil betale mer for øko

     

 

Temafordeling på de mest besøkte sidene

Når vi analyserer oppslagene på de dagene med flest besøkende kommer vi fram til følgende temafordeling:

 

Grønt Melk Handel Landbruk Gift Globalt Annet Aktiv Øko Festival
11 18 55 31 11 10 21 12 8

 Det er altså største interesse og respons rundt tema knyttet til handel, fulgt av økologisk landbruk. I temagruppen handel lgger alle saker som har med omsetning av økologisk mat, vareutvalg og trender.

Festival står for økologisk mat ved festivaler, større arrangementer og idrettsarrangementer.  Det er klart størst interesse knyttet til handel, fulgt av saker om økologisk landbruk.

Oikos har kjørt flere aksjoner i 2010 som Aktiv Øko og Aksjon usprøyta, disse aksjonene har gitt god aktivitet på Facebook og også god respons på hjemmesiden.  Oikos kommer med nye aksjoner i 2011.

Blogg besøk. Siste del av 2001 har vist et økende antall besøkende som kommer fra ulike blogg-sider. 

Gjennom Facebook kom det siste halvdel av 2010 i snitt 60-160 besøkende per uke til Oikos-siden.

 

 

I samarbeid med en rekke Økoløft-kommuner ble det under Oikos aksjonen Aktiv Øko kåret  beste økologiske butikk i mange kommuner i Norge.  Her har ordfører Jan Petter Hammerø (th) i Molde og Reidar Andestad fra Oikos under jazzfestivalen i byen overrekt beste økobutikkpris til Coop Megas butikksjef Hilde Bjørsvik.

 

Oikos i media i 2010

Antall medieoppslag der Oikos er nevnt:

2008

2009

2010

632

474

802

Av oppslagene sist år kommer 51 % av aktivitet Oikos har gjort gjennom oppslag på hjemmesiden, nyhetsbrev, Ren Mat, direkte mediekontakt eller pressemeldinger.

 

Tema er der Oikos har vært mest nevnt i media i 2010

Handel

146

Økomelk, Biola

79

Økolandbruk

73

Miljø, veisalt

67

Sprøytemiddel, helse

61

Offentlige innkjøp

55

Økotekstiler, kosmetikk, bomull

45

Kjøtt, egg

36

Festival, idrett

34

 

Hjemmesidestatistikken er basert på statistikk levert av Papirfly.  Når det gjelder mediedekning er det egen statistikk der det meste er basert på Opoint.

 

Annonsører

Samarbeidspartnere