Hva har Bama imot økologiske bær?

12.08.2011
Det er ikke lett å få tak i økologiske bringebær i butikken. Den største frukt- og grøntgrossisten, Bama, påstår at økologiske bær ikke selger, mens økologiske bringebærdyrkere i Nordfjord er frustrerte over manglende oppfølging fra nettopp - Bama.

Av Wanda Widerøe. Foto: Shutterstock


- Vi har hatt fem tonn økologiske bringebær, men vi har ingen etterspørsel fra forbrukerne. Det er i vårt system, du kan jo høre med Coop og Ica om de har noen bevegelse, sier informasjonssjef Hanne Linnert i Bama.

Hva gjør Bama?
Hva har Bama gjort for å selge inn økologiske bringebær hos forbruker? Annonsekampanje? Plakater i butikkene? Infomateriell til butikkene, til forbrukerne? I 2011 fikk Bama bevilget til sammen 600 000 kroner fra Statens landbruksforvaltning (SLF) til økologiske markedsprosjekter for frukt- og grønt. Få av disse midlene er tydeligvis kommet de økologiske bringebærdyrkerne til gode.

I fjor mente Bama at oppgaven å selge økobær hadde vært vanskelig fordi de ikke hadde fått meldt inn bringebærene i tide. I år derimot, skulle situasjonen vært en annen. Allerede ved juletider 2010 visste Bama at det kom flere tonn økologiske bringebær til lager i august. Likevel har de ikke satt i gang noen tiltak som vil kunne øke etterspørsel og salg.

Ifølge informasjonssjef Hanne Linnert er det ikke bare økologiske bringebær kunder ikke vil ha: - Det samme gjelder jordbær, sier hun.

Og hun stopper ikke med jordbær og bringebær; hun ser den manglende suksessen for økologisk bær som en del av en generell tendens i markedet:
- Siden 2008 har vi sett at økologiske produkter i sin helhet har hatt en nedgang. Det har jo også frukt og grønnsaker generelt. Der har forbruksveksten stoppet etter 30 år med økning, på grunn av endrede handlemønstre og finanskrise, sier hun.

Patetisk
- Dette blir for enkelt. Det er patetisk at slike svar alltid kommer fra distributørhold, sier Jon Magne Holten, fagsjef i Oikos.
- Det er lett å forstå at mange økobønder gir opp når de ikke møter mer velvilje for produktene sine.

- Det er selvfølgelig en klar sammenheng mellom markedsføringstiltak og etterspørsel. På Sørlandet har etterspørselen etter økologiske jordbær i år vært større enn tilbudet takket være ekstra innsats på salgs- og markedsføringssiden, sier Holten.

Alle må bidra
Man kan lure på om Bama har noe generelt i mot økologiske varer. Vi registrerer i hvert fall at det ikke har høy prioritet i konsernet. På deres nettsider finner vi absolutt ingenting om økologiske bær, og kun to treff på økologi generelt. Vi påstår at Bama ikke har fokus på å selge økologiske varer.

- Hvis regjeringens mål om 15% økologisk landbruk skal blir en realitet innen 2020, er vi avhengige av at alle bidrar, sier Jon Magne Holten, – særlig distributørene.

Utsolgt!
For å sjekke om noen økobær i det hele tatt er nådd frem til butikk ringer vi Ultra på Bryn i Oslo, kjent for å ha bra tilbud av økologiske varer.

- Vi er utsolgt for økologiske bringebær i dag, vi! sier Ragnhild Glader i frukt- og grøntavdelingen og setter derved informasjonssjef Hanne Linnerts utsagn i et litt annet lys.

- Men, sier Ragnhild Glader, – økologiske bær står ikke på noen liste fra Bama. Vi må spørre spesielt etter dem og det er jo ikke noe særlig.

 

Annonsører

Samarbeidspartnere