Hvordan øke salget av økologisk frukt og grønt?

15.10.2010
Økologiske grønnsaker utgjør kun 2 % av alle grønnsakene vi kjøper. Økologisk frukt, bær og nøtter har en markedsandel på 0,6 %. Hva mener du må til for å øke salget av økogrønt?

Første halvår i 2010 ble det solgt økologiske grønnsaker for 89,4 millioner kroner og økologisk frukt, bær og nøtter for 25,5 millioner kroner, til sammen brukte nordmenn 114,9 millioner kroner på økologisk frukt og grønnsaker! Dessverre er dette likevel kun en liten del av det totale forbruket, det er derfor et stort potensial for vekst og et stort behov for å sette fokus på økologisk frukt og grønt.

 

Hvordan øke salget

SLF mener at en forutsetning for å lykkes er forbrukere som etterspør produktene. Flere grønnsaksgrossister mener at dersom kundene opplever en merverdi ved å kjøpe økologisk, er de også villige til å betale. Prisene kan allikevel ikke være for høye, de må tilpasses markedet for øvrig.

 

- Oikos - Økologisk Norge mener at markedsaktørene må markedsføre varene sine og synliggjøre merverdien for kundene, sier Kristina Alnes, markedssjef i Oikos- Økologisk Norge. I tillegg mener vi at det er nødvendig at forbrukere i større grad stiller krav til butikkene og bruker positiv forbrukermakt for at markedet skal kunne vokse.

 

 

Økologiske epler har liten markedsandel. Foto: Knut Vebjørnsen

Hva mener du?

Oikos - Økologisk Norge vil finne ut av hvordan det kan selges mer økologisk frukt & grønt og vil vite hva du mener.

 

Svar på undersøkelsen

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere