Inspirasjon til bedre matvaner for barn og voksne

29.07.2011
Camilla Plum er virkelig en inspirasjon - selvlært kokk, foredragsholder, kokebokforfatter, matskribent og debattør.

Et mangfold av mat i mange farger er viktig, da får man variert næring. Foto kratuanoiy.

Hun driver økologisk gård og hage sammen med sin mann, og har egne tv-serier om mat og hage. Hennes programmer har gått både på NRK og SVT i tillegg til dansk tv, de kommer sikkert igjen.
I mellomtiden kan vi la oss inspirere av noe av det hun har skrevet i en av sine 12 kokebøker “Ælle Bælle Frikadelle, - mad for børn og voksne”. Camilla Plum er ikke bare inspirerende, hun er også direkte, og har funnet ut hva hun synes fungerer for å få barn til å spise variert.

Når barn ikke vil spise     

I perioder er det et veldig alvorlig problem, ikke bare for mange, men de fleste barnefamilier, skriver Camilla Plum. De fleste kjenner sikkert igjen at barn plutselig "ikke liker" noe de elsket i går - frustrerende, særlig når det er snakk om sunn mat som grønnsaker, som vi så gjerne vil at barna skal spise.

 

Camilla Plum skiller mellom det som handler om forutsetningene for å spise med glede, og hva man skal gjøre når det går galt.Typiske forklaringer går på dårlig stemning ved bordet, og at alle mulige andre konflikter ender opp med å handle om maten, fordi den er et skarpt våpen. Det er sikkert sant, sier Plum, men det er også sant at vi selv er ufattelig bortskjemte, dovne og kresne. Dermed unnlater vi å utfordre og utvikle det enorme potensialet barn har for å elske mat og sanseopplevelser, og videre at vi forsømmer å utvikle deres nysgjerrighet rundt mat spesielt, og verden generelt.

                        

De voksne er kresne

I 2005 ble det offentliggjort en undersøkelse som viste at dansker spiser et veldig snevert utvalg av tradisjonelle retter - kjøttkaker, kylling og pasta med kjøttsaus. De spiste ikke fisk, kål, rotgrønnsaker, rugbrød osv. Det er antakelig overraskende for de fleste av oss nordmenn, vi tror at danskene spiser masse sunn mat, ikke minst rugbrød. Det er utfra undersøkelsen liten forskjell på nordmenn og dansker generelt sett i dette henseende, men kanskje er vi enda verre. Vi spiser ikke variert fordi vi «ikke liker det», da er det ikke helt uforståelig hvorfor barna våre er kresne, sier Plum.

 

Enormt mangfold - styrk barns nysgjerrighet

Verden har millioner av smaker og tusenvis av matvarer å by på, det er en rikdom så stor at vi ikke kan fatte det. Alt er tilgjengelig for oss, men det blir bare tilgjengelig for våre barn hvis vi velger å vise dem det - noe vi stort sett ikke gjør.

 

Så vil man som forelder til et kresent barn gjerne spørre hvorfor man skal gi dem alt mulig merkelig og forskjellig, når de ikke en gang vil spise havregryn. Jo, hevder Plum, det skal man nettopp fordi kresenhet bunner i mangel på utfordringer. Våre smaksløker og neser kan sanse mange tusen inntrykk, som i våre hjerner blir til et samlet bilde av hva mat kan være. Hvis det blir fylt på, utvider bildet seg hele tiden, og dermed blir vi mer tolerante, nysgjerrige og åpne, skriver Plum. Hvis det ikke fylles på, blir vi smaksmessig og begrepsmessig innskrenkede. Som voksne er det vår oppgave å styrke nysgjerrigheten til barn, ved å gjøre dem trygge ved det som er fremmed, også når det gjelder mat.

 

Kampen vekk fra spisebordet

Når kresenhet bikker over og blir en belastning for både barn og voksne, så må kampen tas. Ved spisebordet er imidlertid feil sted. Man kan regne med at kresenheten er en protest, det gjelder å flytte konflikten vekk fra bordet,  - så hvordan gjør man det?

 

Bestemme seg og holde ut

Først og fremst er det en enorm styrke i det å bestemme seg, mener Plum. Det neste er å gjøre opp med seg selv, med hånden på hjertet, - bruker jeg nok tid og kjærlighet på mat og måltider? Det er faktisk ofte at det er det som er problemet - forhastet, kjedelig mat og uro får alle fornuftige barn til å protestere.

 

Barn kan også fort oppfatte en endring, hvis man bestemmer seg for at nå er det nok. Når det er nok, slutter man å gi barna noe annet enn resten av selskapet. Man skal også la dem spise i fred, la være å prøve å tvinge dem, og bare fjerne tallerkenen når barnet har sluttet å spise. Hvis de ikke spiser noe, later man som ingenting, fjerner tallerkenen og gir maten til katten. Det høres enkelt ut, det er det ikke. Det blir masse bråk og styr, men lat fortsatt som ingenting. Barnet skal ikke ha lov til å grise med maten, hvis det skjer fjerner man tallerkenen.

 

Det kan skje at et barn ikke spiser noe i flere dager, det tar de ikke skade av. Lang tids absurde matvaner derimot, er faktisk skadelig. Camilla Plum sier at hun selv noen ganger har vært nær å gå opp i limingen, fordi middagen endte i bråk og ballade. Kuren var å ta maten av bordet og forklare barna at hun daglig gjorde det beste hun kunne for å lage deilig mat til dem, og ta mye hensyn til hva deres livretter var, men uten at de skulle drukne i pasta. Hun sa også at de ikke kunne forvente at hun skulle fortsette å ta hensyn, hvis de ikke kunne spise maten uten å lage bråk.

 

Noen av barna tenkte at jeg kom til å glemme det til neste dag, men det gjorde jeg ikke, fortsetter hun.  Hun lagde mat til seg selv og nøt den som hun pleide, og ventet. Like før sengetid begynte de å lure på hvorfor de ikke fikk middag. Det fikk de fortsatt ikke, og dagen etter var det ikke noe mer ballade. Hun måtte gjenta nummeret en gang, og etter den tid trenger hun bare å mumle noe om manglende middag, så går det helt fint.

 

                                           Camilla Plum kokebok

 La barna kokkelere

I tillegg til det Camilla Plum skriver, kan det også være bra å ta med seg noen flere råd, som kan bidra til å påvirke barnas matvaner i positiv retning. Noe mange har veldig god erfaring med, er å la barna være kokk. Det gir dem stolthet og kunnskap og motiverer også til å smake. Da kan økologi og hvor maten kommer fra også bli et naturlig tema som bevisstgjør dem. I tillegg tar det oftest ikke lengre tid enn om du skulle laget maten alene.

 

Smoothies er bankers for mange, da kan man også få i barna nøtter og annet som det ellers kan være vanskelig å få dem til å spise. Ellers bør man ikke alltid spørre hva de vil ha, da får man ofte de samme svarene, "pølse og spagetti". Gi dem heller valget mellom to alternativer av og til.

 

Hva fungerer for deg og dine barn?

Ønsker du å dele noen råd om hva som har fungert  og ikke for deg og dine barn? Skriv kommentar under eller på vår Facebookside.

 

Mer om Camilla Plum kommer, god helg så lenge og nyt maten selv, uansett om barna vil spise eller ikke.

                                                     Camilla Plum

Camilla Plum i sitt eget kjøkken. Foto: Camilla Plum/Fuglebjerggaard.

Annonsører

Samarbeidspartnere