Italia: Økosalget øker fortsatt

08.01.2013
For niende år på rad vokser salget av økologisk mat i Italia. I alt økte salget av økologiske matvarer i supermarkeder med 9,2 prosent i 2011 og med 6,1 prosent i de første seks månedene av 2012, i følge tall fra Ismea/Gfk. – Det er interessant at det økologiske matsalget stiger i Italia selv om mange opplever vanskelige økonomiske tider, sier markedssjef Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. Salget utenfor dagligvarebutikkene øker mest.

Økologiske spesialbutikker vokser mest

Veksten til de heløkologiske butikkene er enda høyere: omtrent dobbelt så høy som økningen hos supermarkedene. Samlet nådde salget hos spesialbutikker, vanlige supermarkeder, direktesalg fra bønder, og hjemmelevering av mat i 2011 totalt to milliarder euro. I tillegg kommer en eksport på 1,1 milliarder euro. 

 

- Dette betyr at 35 prosent av økologisk matomsetning i Italia går til eksport, sier Reidar Andestad.  Også i Norge er salget av økologisk mat utenfor dagligvarebutikkene viktig. I følges statistikk fra Statens Landbruksforvaltning utgjør dette om lag 20 prosent. Dette gjelder salgskanalene bondens marked, abonnement, bakeri og spesialbutikker.

 

Økologisk butikksalg nådd i Italia 895 millioner euro i 2011 og salg gjennom konvensjonelle supermarkeder utgjorde 545 millioner euro. Food service og andre kanaler nådde henholdsvis 280 millioner euro av omsetningen. Eksporten utgjorde 1135 millioner euro i 2011.

 

Salg i million euro

2007

2008

2009

2010

2011

Supermarket

400

420

450

500

545

Økologiske butikker

550

600

700

800

895

Catering og maservice

160

180

200

250

280

Andre salgskanaler

160

170

200

250

280

Totalt innlands salg

1,270

1,370

1,550

1,800

2,000

Ekports

865

925

1,000

1,050

1,135

Totalt salg

2,135

2,295

2,550

2,850

3,135

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vareutvalget påvirker kundelojaliteten

Utvalget av økologiske produkter i italienske supermarkeder, inkludert produsenters og private merkevarer, overstiger sjelden mer enn 400 ulike produkter, sammenlignet med de 4000 til 5000 produktene som finnes i faghandelen. Jo større varetilbudet er, desto mer lojale blir forbrukerne og desto mer handler de.

 

Produkt

Var. % 2011/2010

Var. % første 6 mnd 2012 mot
første 6 mnd 2011

Prosentfordeling av samlet økologisk salg 

Alle produkt (innpakkede produkter)

+9.2%

+6.1%

100.0

Frukt og grønnsaker
(ferskt og Prosessert)

+3.8%

+1.0%

30.4

Meieri

+16.4%

+9.5%

23.2

Egg

+21.4%

-6.4%

13.7

Kaker, snacks

+13.7%

+26.1%

8.1

Pasta, ris, brød, bakerivarer

-3.3%

+9.0%

8.1

Sukker, kaffe, te

-6.0%

-6.2%

5.6

Ikke alkeholholdige drikker

+16.0%

+48.1%

3.8

Kjøtt (ferskt og  prossesert)

-8.2%

+3.2%

2.1

 

 

 

Kaker, melk og snacks

Salg av meieriprodukter, egg, kaker, bakverk, snacks og alkoholfrie drikker har den største økningen i 2011. I 2012 vokste omsetningen av kaker, bakverk, snacks og alkoholfrie drikker massivt. Etter fersk og bearbeidet frukt og grønnsaker, hadde meieriprodukter og egg den største andelen på den totale økologiske omsetningen.

 

Biofrutteria6  Italy freshplaza


Forfatter: Roberto Pinton og kilde: Federbio. Norsk tekst av Reidar Andestad.

 

Foto fra åpning av økologisk grønnsakskafe i Bologna, se flere bilder her

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere