Jubileum for den røde Ø-en

07.01.2015
Våre rød-hvite naboer i sør feirer i disse dager 25-års jubileum for sin røde Ø. Danskenes økoforbruk er ledende i verdenssammenheng, med 8 prosent av det totale matvaresalget. Nå skal de doble salget på fem år.

– Vårt unike statskontrollerte Ø-merke har stor betydning for den suksessen som økologi har oppnådd i Danmark, sier formannen i Økologisk Landsforening, Per Kølster i en pressemelding.

Samtidig lanserer foreningen en ny strategi som skal sette en helt ny økobølge i gang.

Sparer grunnvann

Danskenes valg av økologiske varer gjør en stor forskjell vi kan være stolte av, påpeker Landsforeningens leder.

I løpet av de 25 årene har danskenes kjøp av økovarer spart dansk natur for mer enn 3 millioner kilo giftstoffer og skånet 4300 milliarder liter grunnvann for sprøytemiddelrester. Dette tilsvarer danskenes privatforbruk av vann i 20 år. En halv million økologiske kyr har fått komme ut på beite.

Se beregningene fra Økologisk Landsforening HER

Tillit gir suksess

Nesten alle dansker kjenner til det røde Ø-merket og åtte av ti har tillit til det. Merkets troverdighet bygger på en solid offentlig kontroll og på økologiske ildsjeler blant bønder og andre. Hele 45 prosent av danskene kjøper økologiske varer hver uke, og 70 prosent kjøper økovarer månedlig. Også storkjøkken, som kantiner, restauranter, daginstitusjoner og pleiehjem baserer i stigende grad sin servering på økologiske råvarer.

Avtale med storaktør

Økologisk Landsforening har nå inngått en avtale med en stor markedsaktør som Coop Danmark om at de vil doble salget av økovarer de kommende fem årene, fra fem milliarder i dag til ti milliarder kroner i 2020. Coop står allerede for rundt halvparten av økomatsalget i landet og pr i dag er ca sju prosent av deres totalomsetning økologisk. Denne andelen har de nå tatt mål av seg til å øke til femten prosent.

Reduserer forbrukerprisene

Salgsveksten skal de oppnå ved å iverksette massive priskutt ut til forbruker, og de starter med frukt og grønt. Innen utgangen av mars skal alle varegrupper skal ha betydelig reduserte priser til forbruker.

En analyse Coop Danmark har fått utført viser at fire av ti dansker vil kjøpe mer økologisk hvis prisene var lavere.

I tillegg til lavere priser til forbruker, skal Coop Danmark opprette en helt ny avdeling som blant annet skal hjelpe små øko-produsenter med å få varene sine ut i markedet, skriver Økologisk Landsforening i sin pressemelding om avtalen. Prisreduksjonene skal ikke gå ut over produsentene, tvert imot vil øket salg styrke produsentenes økonomi, skriver Landsforeningen.

Per Kølster Økologisk Landsforening Danmark på Food Expo 2014

Gjør en forskjell

- Ø-merket gjør det lett for oss å oppnå flere ting på samme tid og gjøre en forskjell.

Hver gang vi kjøper varer med den røde Ø’en på, skåner vi både oss selv, våre familier, naturen og miljøet for kjemi, og vi er med på å sikre at de økologiske kyr, griser og høns har et godt dyreliv og kommer ut under åpen himmel, sier økoformann Per Kølster.

Med den nye strategien tror Økologisk Landsforening at økologisk landbruk og salg i Danmark vil flerdoble seg i de kommende 25 år.

Annonsører

Samarbeidspartnere