KIWI selger 56 % mer økologisk mat

13.11.2012
KIWI har på under en måned økt salget av økologisk mat med 56 %. –Dette er imponerende levert av KIWI som viser at de lykkes med sin økologisk matkampanje med lavere priser og flere økologiske varer i butikk, sier markedssjef Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. Dette gir kundene flere sunne og miljøvennlige produkter, legger han til.

40 nye økoprodukter i over 500 butikker

 

KIWI satte i gang sin økokampanje 22. oktober i år. De meddelte at de kutter prisene tilsvarende momsen på økologisk mat, slik de har gjort med nøkkelhullsprodukter og frukt og grønt tidligere. I forbindelse med kampanjen kom det fram at de vil øke vareutvalget av økologiske varer med 40 produkter i sine over 500 butikker. Dermed får forbrukeren et bedre utvalg av økologisk mat enn det de har hatt før. Særlig viktig er det at KIWI tar med hele landet i sin kampanje, sier Reidar Andestad.

 

Kiwi Jan-Paul Bjørkøy Adm dir

KIWIdirektør Jan Paul Bjørkøy har suksess med sin kampanje for mer og billigere økologisk mat. Foto:Norgesgruppen

 

Rekordrespons for KIWI

- Resultatene er over all forventning. Det forteller oss både at interessen for økologiske varer er høy og at lavere pris har stor betydning for å gjøre økologisk mat tilgjengelig for folk flest, sier Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør i KIWI, i en pressemelding. Den 22. oktober rullet KIWI ut sin økologiske kampanje der de kuttet prisen tilsvarende momsen på 120 økologiske matvarer i alle landets 548 KIWI-butikker. Responsen fra kundene har ikke latt vente på seg. Så langt har KIWI hatt en volumvekst for økologiske matvarer på 56 prosent.

 

Moms-kutt for mer bærekraftig mat

Det er ikke første gang KIWI har gjennomført en kampanje der de kutter prisen tilsvarende momsen. I 2008 introduserte KIWI priskuttet på frukt og grønt og fra 2011 har det vært «momskutt» på Nøkkelhullvarer. Også her var det solid respons fra kundene med økning på over 20 prosent, men den økologiske satsningen har så langt vært rekord. - Vårt mål med momskampanjene har vært å bevise for myndighetene at målrettet momsreduksjon er den raskeste veien til sunnere og mer bærekraftige matvalg. Resultatene taler for seg selv, sier Bjørkøy. Regjeringen har et mål 15 prosent økologisk landbruk og forbruk innen 2020, men andelen er i dag nærmere 2 prosent. - Regjeringen er foreløpig langt unna egne ambisjoner både hva gjelder frukt og grønt-konsum og økologisk, og jeg kan ikke se at noe annet offentlig tiltak skal kunne gjøre jobben like godt som momskutt, konkluderer Bjørkøy.

 

Hvordan er det i din nærmeste KIWI butikk?

Markedssjef Reidar Andestad ber om en liten e-post om du har merket bedre økologisk vareutvalg og lavere priser i din nærmeste KIWI-butikk. Særlig viktig er det om du finner basisvarer som økologisk melk, egg, gulrot, potet, eple, frokostblanding og mel. Send en e-post til reidar@oikos.no

 

Fare for tomme hyller

Les sak i Dagligvarehandelen 14 november

Annonsører

Samarbeidspartnere