Kjedene må gi forbrukere økologiske alternativer, sier Forbrukerrådet

06.10.2010
Dagligvarekjedene har ansvaret for at forbrukere har økologiske alternativer i butikken, mener Forbrukerrådet. Salg av økologisk mat faller, og dagligvarekjeder, leverandører og myndigheter skylder på hverandre for manglende satsing.
– Det er behov for at Forbrukerrådet utfordrer dagligvarekjedene på å tilby et godt utvalg av økologisk mat, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos – Økologisk Norge. Alnes er glad for at Forbrukerrådet viser at de tar ansvar for forbrukeres valgmuligheter.

Fagdirektør Hanne Brostrøm hos Forbrukerrådet ber dagligvarekjedene bli flinkere til å tilby økologisk mat.  Foto: Forbrukerrådet.

Lite skal til før mange har et bedre økologisk tilbud

Det er ikke mye som må gjøres i butikkjedene for å ha bedre tilbud og synliggjøre dette,  før salget av økologisk og miljøvennlig mat i Norge vil øke.  Mange butikker som Mega, Meny, Ultra og Obs! gjør allerede en god jobb, men også innen disse kjedene varierer det sterkt fra butikk til butikk. Tlgang til økologisk pålegg, kjøtt, frukt og grønt varierer mye.

 

Kjedenes økoansvar

- Det er dagligvarekjedene som i siste instans sitter med ansvaret for å fremme økologiske alternativer i butikken. Forbrukeren er ikke bedre enn butikken, sier fungerende fagdirektør i Forbrukerrådet Hanne Brostrøm.

 

Tomme ord uten mer handlig

- En undersøkelse Forbrukerrådet publiserte tidligere i høst viste at dagligvarekjedenes økologiske alternativer var dyre, bortgjemte og tilfeldige. Da fremstår de gode hensiktene som tomme ord, sier Brostrøm.

- Det er kjedenes ansvar å legge til rette for økologiske valg for forbrukerne. De må bevisstgjøre og stimulere kundene sine gjennom sunnere priser, mer synlighet og et større utvalg av økologiske varer,skriver Forbrukerportalen.

 

Se sak i Aftenposten der dagligvarekjedene rolle innen økologisk mat blir tatt opp

 

Se sak om dette på oikos.no med statsråds Brekks utfordring til kjedene.

Annonsører

Samarbeidspartnere