Kjempevekst hos Whole Foods

13.02.2011
- Vi har hele 14 % økning i salget og er veldig stolte av våre resultater, sa visedirektør Walter Robb i verdens største økologiske butikkjede, Whole Foods, på en pressekonferanse 5.februar. Vi leverer en 15 % økning i bruttofortjeneste og varehussalget økte 9,1%, det er vårt beste resultat på fire år. Gjennomsnittlig ukentlig salg per butikk for alle butikkene økte med 9% til $ 621 000.

Den økologiske dagligvarekjeden Whole Foods er store særlig i USA og satser frisk i Canada. De bygger begge steder ut med nye butikker i 2011.  Foto:  WF


Whole Foods trekker andre med seg

- Det er både spennende og inspirerende å følge utviklingen av Whole Foods, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge.  Når de viser at de vokser, tjener mye penger og tar stadig nye grep for miljø, dyrevelferd og helse, så påvirker de lett andre store butikkjeder til å ta skritt i samme retning, legger hun til.

 

 

Tenker både på pris og kvalitet


Våre resultater bekrefter at forbrukernes tillit fortsetter å øke, og at kundene fortsetter å bytte til økologiske produkter, sier Walter Robb. I våre egne varehus har salget økt med i gjennomsnitt 8,5 % de siste fire kvartalene og 8,6 % for de tre første ukene av 2. kvartal. Med over en tredjedel av året bak oss, har vår vekst i snitt vært 9 % per år til dags dato. Vi er stolte over at vi fortsetter å vinne markedsandeler langt raskere enn de fleste innen dagligvarehandelen. Mye av vår suksess tillegger vi fremgangen vi har gjort i vår relative prisposisjonering og å fortsette å heve standarden på områder våre kunder bryr seg om, fortsetter visedirektør Robb.

 

 

Whole Foods markedsfører seg med høy standard på dyrevelferd. Foto: WF

 

Nye tiltak for bedre dyrevelferd

Forrige uke presenterte Whole Foods sin nye satsing for å forbedre livene til husdyr, med innføringen av et 5-stegs rangeringssystem for dyrevelferd. Dette er en viktig nyhet for våre produsenter, for våre kunder og viktigst, for husdyr, sa Robb. Rangeringssystemet er signatursatsingen i deres nye non-profit partnerskap for global dyrevelferd og annerkjenner produsenter for innsats for å forbedre dyrenes levevillkår.

- For våre kunder tilbyr rangeringssystemet et nytt nivå av åpenhet rundt de ulike kjøtttypene vi selger. Noen typer kjøtt er nå tilgjengelig i alle våre butikker i USA, og niende mai vil all biff, svinekjøtt og kylling vi fører være rangert, fortsetter Walter Robb.

 

Scorer høyt på Fortunes liste

Vi er svært fornøyde med å være rangert som nummer 24 på Fortunes liste over de 100 beste selskaper å jobbe for. Å være en av bare 13 selskaper som har vært rangert i 14 etterfølgende år, bekrefter vår forpliktelse til vår kjerneverdi, å støtte opp om de ansattes trivsel og mulighet til å utmerke seg ("Supporting Team Member Happiness and Excellence").

 

Her kan du sjekke hjemmesiden til Whole Foods

 

Her finner du hele presentasjonen til Walter Robb i Whole Foods for 1.kvartal 2011

Annonsører

Samarbeidspartnere