Kjøp økologisk på nett

24.02.2014
Nettbutikken 123Levert satser på mest mulig kortreist og økologisk mat. ­– Forbrukerne ønsker alternative salgskanaler. Dette er et kjærkomment tilbud, særlig for de som sliter med å finne økologiske varer i sin nærbutikk, sier daglig leder i Oikos - Økologisk Norge, Regine Andersen.

Nettbutikken 123Levert dekker områdene mellom Oslo og Kongsberg. De leverer varer på døra, både til private forbrukere og til storhusholdning.

Lokalt og økologisk

Gründer av 123Levert, Robert Lied, tror nettbutikker kan bidra til å øke salget av økologisk mat.
– Andelen av kortreist og økologisk mat i vårt sortiment er betydelig større sammenlignet med hva du finner i vanlige dagligvareforretninger, forteller Lied i et intervju med Kapital. Flere av produktene kommer fra lokale småskalaprodusenter.

Nettbutikken har et stort utvalg i økologisk frukt og grønt, kjøtt og kjøttprodukter, yoghurt, drikke og tørrvarer. I sortimentet finner du til og med ferske bakervarer basert på mel fra Økologisk Spesialkorn i Buskerud, bakt på Skog Bakerverksted.

- Over 90 prosent av frukt- og grøntsalget er økologisk, forteller Lied til Oikos.

Ferskt

Lied forteller at de ønsket å kunne tilby noe mer enn de vanlige matvarekjedene, og at de derfor har knyttet til seg flere lokale og økologiske produsenter.
– Distriktet her har stor produksjon av frukt og grønt, og vi synes jo det er stas når vi kan levere varer som er høstet tidligere samme dag, uttaler Lied til Dagsavisen.
– Dette er flott, mener daglig leder i Oikos - Økologisk Norge, Regine Andersen. – Ikke bare er utvalget av økologisk er stort, men det satses også på små kvalitetsprodusenter. På denne måten hjelper de småskalaprodusentene å bli kjent blant nye forbrukere og aktører.

Rett hjem

Siden oktober i fjor har varebiler fra 123Levert kjørt varer ut til kunder. Bedriften holder til like ved Drammen. Bilene er utstyrt med kjøle- og fryseanlegg, og maten blir fraktet over store deler av Østlandet. På dagtid går bilene først og fremst til bedrifter, kantiner og barnehager, mens på ettermiddagen og kvelden går den hjem til privatpersoner. – Det har gått over all forventning så langt, sier Lied.

- Ved å handle på nett, kjøper man heller for en lengre periode av gangen. Da blir innkjøpene mer veloverveide og planlagte, mener Lied.

Å handle på nett kan også gi andre fordeler, som mindre miljøbelastning fordi én bil kjører ut mat til mange husstander, samt at det kan være tidsbesparende.

Alternative salgskanaler øker

Oikos opplever at stadig flere forbrukere og produsenter etterlyser alternative salgskanaler for økologisk mat. Bondens marked, Oslo Kooperativ, andelslandbruk og ulike økologiske abonnementsordninger er eksempler på vellykkede ordninger som gir forbrukerne alternativer til dagligvarebutikker. Tall fra 2013 viser økt salg av økologiske varer innen dette segmentet. Det er særlig storhusholdning og abonnementsordninger som melder om stor salgsvekst.

Tekst: Kari Tande-Nilsen

Foto: Ren Mat/Wanda Widerøe

Annonsører

Samarbeidspartnere